linkedintwitter

Wat papier voor jou kan doen!

In deze digitale tijden, lijkt het logisch dat je als marketeer vooral op online of e-mailings inzet. Recent onderzoek uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk toont echter aan dat ook papieren mailings en folders hun waarde hebben en zeker niet uit de communicatiemix mogen gehaald worden.
Het onderzoek van de DMA (UK) onderzoekt vooral het verschil tussen mailings en e-mail, terwijl het onderzoek van de DDMA (NL) de impact van de papieren folder versus digitale folders onder de loep neemt. Alhoewel ze dus beide vanuit een ander standpunt vertrekken, bewijzen ze uiteindelijk hetzelfde: de kracht van papier mag nog steeds niet onderschat worden.

Veelzeggende cijfers

Het Britse onderzoek toont aan dat papieren mailings beter scoren op volgende vlakken:

· Value: de doorsnee mailing wordt tot 17 dagen lang bewaard.
· Engagement: 92 % van de papieren mailings zetten aan tot actie (vs. 81 % bij e-mails). Voor beide kanalen geldt wel: hoe meer en beter de personalisatie, hoe hoger het engagement.
· Acquisition: alhoewel direct mailings duurder zijn om te produceren, brengen ze meer op als je de ‘cost per acquisition’ bekijkt. Bij papieren mailings is dat $51,40 per lead, bij e-mail $55,24.

Psychologisch effect

Los van de cijfers, stelt het Britse onderzoek ook dat papier een belangrijk psychologisch voordeel heeft. Omdat we gedrukte woorden anders lezen dan woorden op een scherm, blijven ze ons beter bij. Ook opvallend: de respondenten vinden dat brieven geloofwaardiger zijn dan e-mails én ze zijn bijzonder kritisch voor de auteurs van e-mails.

De conclusie voor de DMA is duidelijk: beide kanalen spelen een andere rol binnen de marketingmix en ze combineren zorgt ervoor dat beide mekaar versterken. Meer daarover kan je hier lezen.

Allesbehalve uitgespeeld

Het Nederlandse onderzoek onderstreept dan weer de kracht van de papieren folders. Die worden nog steeds door 83 % van de Nederlanders gelezen en de gemiddelde leestijd bedraagt maar liefst 17 minuten. Bijna de helft van de respondenten zegt dat ze het verdwijnen van papieren folders een groot gemis zouden vinden. De belangrijkste reden om een folder te bekijken, zijn nog altijd de aanbiedingen, maar mensen lezen ook folders om te ontspannen of geïnspireerd te worden.

Daarnaast zet de folder ook aan tot actie:

· 60 % van de lezers overweegt bepaalde aankopen na het lezen van een folder.
· 46 % zegt regelmatig zaken uit de folders te kopen.

Denk je er zelf aan een papieren folder uit te sturen? Weet dan dat de meeste respondenten aangeven de folders het liefst in het weekend of op maandag te ontvangen.

Deze en andere inzichten alsook de krachtpunten van de papieren folder kan je hier raadplegen (onderzoek enkel in het Nederlands beschikbaar).