linkedintwitter

Waarom real-time cruciaal wordt

In de tsunami aan boodschappen waar de consument vandaag mee overspoeld wordt, is het steeds belangrijker om op te vallen. Dat doe je vooral door persoonlijk en relevant te zijn. Real-time marketing is daarbij een cruciaal wapen.
De consument wordt niet alleen overspoeld door een tsunami aan boodschappen, hij beslist ook steeds meer zelf welke boodschap hij waar, wanneer en op welk kanaal wil ontvangen. Om op te vallen, moet je daarom niet alleen zo persoonlijk mogelijk zijn – echte one-to-one is immers nog steeds dé manier om een band met de consument te creëren – je boodschap moet ook relevant zijn. Real-time marketing kan daarbij helpen. Je kan immers nog beter op de behoeften van de consument inspelen door rekening te houden met factoren als het tijdstip waarop de boodschap wordt gelezen, het device dat wordt gebruikt, het eerdere surf- en/of aankoopgedrag en zelfs het weer.

Het weer? Hoezo?

Stel dat ik op jouw website een jasje van een bekende designer heb gekocht. Het weer is de afgelopen week bijzonder zonning geweest. Het is dan ook een goed idee om mij een mail te sturen waarin je me een aanbod doet voor een zonnebril van diezelfde designer. De combinatie van het lekkere weer en de designer waar ik van hou, zullen me snel over de streep trekken en de zonnebril doen kopen.

Maar wat als ik jouw mail pas enkele uren of dagen nadat je hem uitstuurt lees en het weer is ondertussen volledig omgeslagen? Dan ben ik natuurlijk minder geneigd een zonnebril te kopen. Met real-time marketing is het echter makkelijk om de advertentie voor de zonnebril te vervangen door een andere boodschap en dat op het moment dat ik de mail open. En als je me dan een paraplu van diezelfde designer laat zien, is dat perfect afgestemd op hetgene wat ik op dat moment – in real-time – nodig heb.

Wat is real-time marketing?

Op de marketing dictionary van Trackmaven vinden we volgende definitie terug:

Marketing that is based on up-to-date events. Instead of creating a marketing plan in advance and executing it according to a fixed schedule, real-time marketing is creating a strategy focused on current, relevant trends and immediate feedback from customers.”

Concreet betekent het dat (een deel van) de boodschap die je naar je klant of prospect verstuurt, kan veranderen op basis van het uur, de plaats, de voorkeuren en de omgeving waar je klant of prospect zich dan bevindt.

Vier redenen om met real-time te starten

1. Makkelijk te implementeren

Waar de technologie voor real-time marketing nog niet zo lang geleden een zware investering was, wordt het ondertussen – zoals altijd bij technologische oplossingen – een steeds meer haalbare kaart, ook voor kleinere bedrijven. Immers, net omdat real-time marketing steeds betere resultaten garandeert en meer en meer bedrijven er mee aan de slag gaan, zien we steeds meer betaalbare en haalbare oplossingen, vaak Saas-gebaseerd.

2. De competitie een stapje voor blijven

Dat betekent ook dat je niet te lang meer moet wachten om ermee aan de slag te gaan. Als je nu investeert in real-time marketing, ben je nog steeds een voorloper en maak je het onderscheid met je concurrenten. Nu pionieren betekent dat je een belangrijke voorsprong neemt op bedrijven die (te lang) wachten om deze nieuwe vorm van marketing te gebruiken.

3. Klanten overtuigen

Merken die inspelen op de behoeften van de klant scoren sowieso beter dan merken die hier geen rekening mee houden, toont onderzoek van Triblio aan:

74% of the consumers gets frustrated whan website content appears that has nothing to do with their interests and 61% of consumers feel better about a company that delivers custom content, and are more likely to buy.”

Hou er ook rekening mee dat privacy evolueert en dat mensen steeds meer bereid zijn persoonlijke informatie met je te delen als jij in ruil daarvoor een meer gepersonaliseerde dienst biedt en relevante producten aanbiedt. En dat heeft natuurlijk invloed op je bottom line.

4. Meer opbrengsten

Omdat de content van je boodschap perfect aansluit bij de behoefte van de consument, is de kans groter dat je zijn aandacht krijgt. De consument zal dan ook sneller geneigd zijn de boodschap te lezen en alle stappen te zetten tot de uiteindelijke aankoop. Research van Ecoconsultancy toont aan:

Businesses that use real-time personalisation technologies see an average uplift of 19 percent in sales.”

En wie streeft er nu geen stijging van 19 procent in verkoop na? …