linkedintwitter

Splash Cash: win – win – win!

De markt voor fris- en andere dranken is bijzonder competitief, vooral in de zomer. Om haar marktaandeel te vergroten en de verkoop een boost te geven, lanceerde Carrefour in de zomer van 2015 een innovatieve marketingcampagne. Die leidde tot dermate onverhoopte resultaten dat de actie dit jaar wordt herhaald.
De markt voor fris- en andere dranken is bijzonder competitief, vooral in de zomer. Om haar marktaandeel te vergroten en de verkoop een boost te geven, lanceerde Carrefour in de zomer van 2015 een innovatieve marketingcampagne. Die leidde tot dermate onverhoopte resultaten dat de actie dit jaar wordt herhaald.

Innovatieve aanpak

Het innovatieve aan de aanpak van Carrefour zat erin dat ze ervoor kozen samen te werken met de drankenleveranciers – een tactiek die nog niet eerder werd toegepast. Nochtans biedt die aanpak enkele belangrijke voordelen voor beide partijen. Zo zorgt de samenwerking voor een groter bereik dan elk van de partijen apart zou kunnen behalen. Omdat de productiekosten verdeeld werden, konden bovendien ook kleinere spelers meedoen aan deze grootschalige marketingcampagne.

Maar ook de e-mailcampagne was vernieuwend. Niet enkel door het gebruik van de nodige humor, maar vooral de integratie van het plaatselijke weerbericht (gelinkt met aangepaste dranken) zorgde voor een originele én relevante boodschap.

Multimediale aanpak

Om mensen te overtuigen om aan de campagne deel te nemen, schakelde Carrefour verschillende kanalen in:

· Gedurende de zomer verzond Carrefour drie e-mails om klanten te overtuigen zich voor de Splash Cash loyalty-actie in te schrijven. Omdat de form bovendien al op voorhand werd ingevuld, volstond één enkele klik voor de klant om zich te kunnen registreren. Snel en eenvoudig, dus.
· Ook het Simply You-magazine – met een oplage van meer dan 600.000 exemplaren –werd ingeschakeld om de interesse te prikkelen.
· Banners op de website waren een ander sterk wapen om de visibiliteit te verhogen, zeker als je weet dat er maandelijks meer dan 3,5 miljoen bezoekers zijn op de Carrefour-website.
· Zelfs het kasticket met het overzicht van de Bonuspunten werd ingeschakeld om de klant te overtuigen zich voor het programma in te schrijven.

Zodra ze ingeschreven waren, werden ook verschillende kanalen ingezet om het momentum gaan te houden:
· Tweemaandelijkse gepersonaliseerde e-mails met een overzicht van de punten die ze al hadden gespaard, het weerbericht voor hun gemeente en coupons om hen te stimuleren terug te komen en dranken van deelnemende merken te kopen.
· Cartvertising en Splash Cash-advertenties boven de kassa’s om top-of-mind te blijven.
· Ook slim: het Splash Cash logo integreren in de advertenties van de deelnemende leveranciers – een goede zaak voor beide partijen.

Schitterende resultaten

Carrefour zette in 2015 als objectief dat 25.000 mensen zich zouden registreren. Het werden er uiteindelijk 41.154 – bijna het dubbele. Die kochten bovendien 40 % meer dan mensen die niet deelnamen aan het programma.

Ook op het vlak van opt-ins was het programma een doorslaand succes. 77 % van de klanten gaf aan in de toekomst nog promoties van Carrefour te willen ontvangen en 60 % promo’s van de leveranciers. Op die manier konden zowel Carrefour als de leveranciers hun database met extra namen aanvullen.

Win-win-win voor alle partijen

Het Splash Cash loyalty programma was dus voor alle partijen een schot in de roos.

Zo bespaarden de klanten die deelnamen aan het programma maar liefst 12,5 %. De leveranciers verkochten niet alleen meer dan verwacht, ze kregen ook een unieke kans om hun database met opt-ins aan te vullen. En Carrefour zelf? Niet alleen de inkomsten stegen, het marktaandeel werd eveneens sterker. Daarbovenop zorgde de actie voor meer bezoekers die vaker hun Bonus-kaart gebruikten, waardoor Carrefour extra data kon verzamelen over aankopen en keuzes van klanten.

Het uiteindelijke resultaat? De innovatieve campagne was zo’n succes dat ze deze zomer wordt herhaald. Meer weten? Klik dan hier!