linkedintwitter

Social media voor B2B

B2B marketeers staan vaak sceptisch tegenover social media. B2B marketing lijkt immers serieuzer of in elk geval minder ‘frivool’ dan de B2C tegenpoot. Nochtans kan social media ook aan B2B bedrijven een belangrijke toegevoegde waarde bieden.
Volgens Google en CEB zoekt 57 % van de gemiddelde B2B koper immers eerst online informatie op alvorens contact te zoeken met een salespersoon. Die toegevoegde waarde zit hem dan ook vooral in het aanbieden van educatieve en boeiende content aan potentiële klanten die nog niet helemaal klaar zijn om al met een salespersoon te praten.

In het recente rapport, de ‘2016 Social Media Impact Report: B2B Edition’, ging Trackmaven daarom op zoek naar de manier waarop leading B2B brands met social media omspringen. De resultaten zijn op z’n minst verrassend te noemen en de voorbeelden vormen dan weer een mooie inspiratiebron voor elke B2B marketeer die net dat stapje verder wil gaan.

Followers vs. engagement

De meeste B2B bedrijven hebben een account op LinkedIn en sommige zelfs een Facebookpagina. Het zijn ook deze twee platformen die het meeste aantal followers opleveren. Maar als we kijken naar engagement (wat uiteindelijk het doel is als je conversie wil), wordt het een heel ander verhaal.

Daar blijkt immers dat je potentiële klanten zich veel meer met je content engageren op ‘visuele’ platformen als Instagram en Pinterest. Onderstaand schema geeft precies aan welk platform voor welk engagement zorgt.
Bron: dmnews.com

LinkedIn zorgt dus wel voor veel followers, maar duidelijk voor minder engagement. Ian Walsh van Trackmaven verklaart dit als volgt:

LinkedIn, in many cases, is just a portal to get to other content, whereas Facebook and Instagram are the places where content can live and people can truly engage with it within the platform itself.

Enkele tips

Walsh geeft ook nog enkele tips mee die social marketing voor B2B naar een hoger niveau tillen. De volledige lijst kan je hier raadplegen, maar dit zijn alvast enkele goede startpunten:
  1. Beperk je niet enkel tot promo.
    Onderzoek waar je potentiële klant zich bevindt in de sales funnel en speel daarop in met relevante content.
  2. Reken ook niet te veel op wedstrijden.
    Ze leveren wel een hoog engagement op, maar dan vooral op korte termijn en meestal bij mensen op zoek naar een buitenkansje. Terwijl je natuurlijk streeft naar een langetermijn engagement met je daadwerkelijke doelgroep.
  3. Je hoeft ook niet per sé op elk platform aanwezig te zijn.
    Kijk op welke sociale mediaplatformen je potentiële klanten, je partners en leveranciers actief zijn en focus je daarop.
  4. En, last but not least, overweeg ook eens een Instagram account.
    Grote bedrijven als Microsoft, IBM, Boeing, Adobe, Mailchimp en Intel gingen je al voor. Waarschijnlijk omdat ze tenvolle beseffen dat de combinatie van leuke beelden en hashtags voor vindbaarheid én engagement zorgt.