linkedintwitter

Rebranding - Wanneer een bedrijf van naam verandert

Een naamsverandering voor een bedrijf is geen kleine stap. Je laat een vertrouwd iets achter en stapt in de markt met een nieuw gegeven. Gedurende al die jaren heb je hard gezwoegd aan je reputatie, heb je klanten gebonden aan je merk en je personeel opgeleid om ambassadeur te zijn van je firma.
En dan toch die grote stap nemen om je naam te veranderen.

Het is wat Extenzo België deed enkele maanden terug. In dit artikel lees je hoe zij het proces om hun nieuwe naam HELIXE in de markt te zetten hebben doorlopen.


Sinds jaren is Extenzo België een gereputeerde naam in de markt van spanplafonds, een activiteit waarin ze actief zijn sinds hun oprichting 23 jaar geleden. Naarmate de firma bleef groeien kregen ze steeds meer vragen van klanten voor totaaloplossingen en was er een noodzaak om op zoek te gaan naar nieuwe producten. Alzo werd het gamma van spanplafonds uitgebreid met gepersonaliseerde spanwanden en akoestische oplossingen maar ook met verlichting en schakelaars en schrijnwerken aan koepels en dakramen.
De vlag dekte dus niet langer de lading, en een nieuwe naam drong zich dan ook op. De keuze viel op HELIXE, een afgeleid woord van hélice wat “nevel aan de hemel” of “sterrenhemel” betekent. De “star quality” waar ze voor staan wordt alzo vertaald in de nieuwe naam.
Een nieuwe naam betekent ook een nieuwe uitvoering voor je corporate branding. Als drukwerkpartner van Helixe mocht Printbirdie.com hier een rol in spelen. Sinds jaren werken we nauw samen voor de belettering van hun voertuigen en uitstalramen van hun verschillende toonzalen, het verzorgen van het zakelijke drukwerk zoals naamkaartjes, brochures en folders alsook voor hun outdoor reclame met vlaggen, reclameborden en beachvlaggen.

Als eerste stap werd er een teaser campagne opgezet. In het ontwerp werd het nieuwe logo nog niet volledig vrijgegeven, doch de aandachtige lezer kreeg wel al de naam te zien. Deze campagne werd uitgerold door middel van stickers op de voertuigen, maar ook met kleine stickers die gebruikt werden in de geschreven communicatie.

Achter de schermen werd er ondertussen doorgewerkt aan de re-branding van de huisstijl. Niet enkel nieuwe visitekaartjes en briefpapier, maar ook de bestelbonnen en andere interne documenten moesten aangepast worden naar de nieuwe naam en logo. Voor het salesteam werden er nieuwe stalenmappen ontworpen: gepersonaliseerde ringmappen met stalen van de verschillende producten volledig in lijn met de nieuwe huisstijl.

Tenslotte was er ook nog de outdoor reclame die moest aangepast worden. Er werden nieuwe vlaggen gemaakt en op het gebouw van de toonzaal moest er nieuwe belettering aangebracht worden om leveranciers en klanten te informeren.