linkedintwitter

Qustomer: loyalty-alternatief voor de ‘kleine zelfstandige winkelier’

Qustomer biedt met één klantenkaart een reeks zelfstandige winkeliers een nationaal, eenvoudig én efficiënt loyalty-systeem mét een communicatieluik. Opvallend: het bedrijf is sinds september 2015 onderdeel van ING.

App op de iPad

Hoe werkt Qustomer? De deelnemende handelaar krijgt een iPad waarvoor een app is ontwikkeld, en kaarten om uit te delen aan zijn klanten (al dan niet voorzien van de naam van zijn zaak). Een consument houdt de kaart een twintigtal centimeter voor de iPad en zo wordt de kaart geactiveerd. De consument kan op dat moment zijn gegevens ingeven (naw-gegevens en e-mailadres). Eenmaal geactiveerd kan de klant de kaart gebruiken bij alle handelaren die aangesloten zijn bij Qustomer. Hij kan ook een ‘kaart-app’ op zijn smartphone downloaden en die voor de iPad houden. Elke uitgegeven euro is een punt. Je ziet op het scherm het puntensaldo toenemen en hoort dat ook via een tik-tik-tik-geluid. De handelaren bepalen zelf of in samenspraak met het aftersalesteam van Qustomer welk voordeel de consument krijgt na x-aantal aankopen. Kristof: “We geloven niet in het toekennen van een korting. Het geven van een product in natura werkt beter. Bij de grote ketens weet ik nooit hoeveel punten ik heb, bij Qustomer hoor en zie ik dat ik spaar voor een voordeel.” De punten bij de diverse deelnemende winkels zijn echter niet cumuleerbaar. Elke handelaar heeft zijn eigen puntentotaal. “We willen loyaliteit aan de handelaar verkrijgen, niet aan de Qustomer-kaart,” zegt Kristof.