linkedintwitter

The Power of Paper

De komst van het papierloze tijdperk is al talloze malen aangekondigd. Volkomen ten onrechte! Ondanks de onstuitbare digitalisering, is het medium nog steeds springlevend – bij uitstek in de DM-sector. Papier blijkt onverslaanbaar als het gaat om emotie, impact en effectiviteit.
Wie in de direct marketing werkzaam is, weet het uit eigen ervaring. Bovendien is het aangetoond door middel van vele onderzoeken en enquêtes: PAPER RULES! Het laat zich niet verdringen door duizenden e-mails, gelikte websites en flitsende tv-beelden. Papier is nog steeds het meeste effectieve medium voor een stevige relatie met de individuele consument. Hoe dat mogelijk is? …. In papier gaan ontembare krachten schuil.

Emotionele impact

Toegegeven. Het publiek is dol op de nieuwste elektronica en staat in de rij voor de meest geavanceerde digitale gadgets. Maar tegelijkertijd blijkt de liefde voor papier heel diep geworteld. En dat komt doordat het tegelijkertijd verschillende zintuigen weet te prikkelen. Veel sterker dan een boodschap op een beeldscherm. Papier ritselt, de textuur is tastbaar, de kleuren zijn oogstrelend. Kortom: papier heeft een unieke touch and feel die mensen emotioneel raakt.

Persoonlijke aandacht

Opvallend is ook dat de consument het bijzonder waardeert om op een persoonlijke manier te worden benaderd. Dat blijkt overduidelijk uit enquêtes onder DM-geadresseerden. Een boodschap per poststuk waarop de eigen naam staat vermeld, ervaren mensen als veel positiever dan een e-mailtje. Ze geven aan dat ze zich meer gerespecteerd voelen. En daarom laat drukwerk een positievere indruk achter dan een e-mailtje.

Onvergetelijk

Dit alles heeft grote gevolgen voor de impact van een boodschap op papier. Een e-mail ervaren consumenten vaak als een vluchtige vorm van communicatie die ze ook razendsnel weer vergeten. Als ze al de moeite nemen om de tekst werkelijk te lezen. Terwijl een gedrukte boodschap een grotere attentiewaarde heeft. En bovendien dieper in het geheugen verankerd blijft. Sterker nog, de impact is zelfs veel groter dan die van een TV commercial! Ons brein is gek op drukwerk. Zeker als het ook origineel en fraai is vormgegeven.

Kom naar het Marketing Congres

Als het gaat om de distributie van papier is de firma Antalis de grootste speler in de Europese markt. Onder zijn klanten zijn vele DM-specialisten, ontwerpbureaus en drukkers. Antalis levert niet alleen een zeer uitgebreid assortiment aan hoogwaardige papiersoorten, maar ondersteunt zijn klanten ook met expertise en kennis over dit medium. Tijdens het Marketing Congres op donderdag 15 september zal een deskundige van Antalis een presentatie verzorgen over The Power of Paper.

Overtuigend bewijs

Daarbij wordt dieper ingegaan op de grote impact die papier op ons heeft. Aan bod komen opvallende resultaten uit publieksenquêtes, inzichten uit de psychologie en harde feiten en cijfers uit wetenschappelijk onderzoek. De resultaten zijn overduidelijk: de kracht, effectiviteit en verkoopresultaten van een DM-campagne zijn aanzienlijk hoger dan die van een campagne in pixels. POWER TO THE PAPER!
Tekst aangeleverd door Antalis.