linkedintwitter

Postbuzz: digitaal buurtnieuws via je bakstenen adres

Postbuzz geeft je online toegang tot lokale info: van winkelreclame tot berichten van je gemeente, buurtcomité of buren. Postbuzz ging dit najaar na een testfase officieel van start in Gent, Antwerpen en Hasselt. Andere gemeenten volgen.
Postbuzz geeft je een digitale brievenbus, die gekoppeld is aan je fysieke adres. Deze koppeling is uniek in de wereld en gepatenteerd in Europa en de VS. Je vult online je postadres in en ziet meteen alle nuttige info voor je buurt. Je hoeft je niet te registreren. Als je dat wel doet, kan je zelf berichten delen met je wijk, of zelfs een elektronische buurtkrant maken.

Local buzz

NICK DECROCK, MEDE-OPRICHTER: “Postbuzz is een inspiratieplatform om je buurt beter te leren kennen én te verkennen. Seintjes over een verdwenen hond, iemand die een grasmaaier nodig heeft, berichten van verenigingen, informatie van de gemeente en gerichte com- municatie van lokale retailers.”

Interessant voor de plaatselijke winkelier

Decrock: “Er vallen op jaarbasis 6 miljard papieren folders in de bus, dat is 25 kilo papierafval per adres. Op termijn willen we een vervanger zijn van de ongeadresseerde mail, die nu ongevraagd en ongesegmenteerd toekomt. Nu zijn er al 20 % ‘nee-stickers’ voor ongeadresseerde reclame. Dat percentage groeit elk jaar. Die mensen kan je dus met folders sowieso niet bereiken.” Postbuzz pusht ook geen nieuwe info. “Het is niet de bedoeling te spammen,” zegt Decrock. “Mensen moeten uit eigen beweging naar het platform gaan.”

Geo-targeting

Adverteerders zijn één van de inkomstenbronnen van Postbuzz. Gemeenten kunnen een jaarabonnement nemen om ongelimiteerd berichten te plaatsen. De lokale handelaar, de winkelier met één vestiging, betaalt 15 euro per bericht. Met winkelketens werkt Postbuzz aan een geo-targeting-oplossing voor de weekfolder. “Het wordt geen pdf-versie van de papieren folder. Dat is de simpele weg. Waar we naar toe willen, is selecte content op basis van de specifieke interesses.”

Hoe reageren adverteerders?

Die moeten nog overtuigd worden. Speelgoedketen Fun wil wellicht meedoen. “Fun stuurde vroeger 8 huis-aan-huis folders en nu nog maar 4. Die 4 extra drops zou men nu via Postbuzz willen doen. E5-Mode is vooral geïnteresseerd in de resultaten: hoe vaak wordt de informatie bekeken en welke pagina.”

Postbuzz is gelinkt aan het postadres. Adverteerders kunnen bijvoorbeeld een specifiek aanbod doen bij inwoners die niet in hun klantendatabase zitten. Vooralsnog zijn de berichten niet gepersonaliseerd.
NICK DECROCK CEO BIJ POSTBUZZ EN EXPERTGROEP-VOORZITTER BIJ STIMA.

Nick Decrock is een serieel ondernemer met meer dan 20 jaar ervaring in (digitale) marketing, technologie en communicatie. Een praatwaterval, denkt uit het vakje en leeft met het hoofd in de toekomst. Houdt van disruptieve ideeën en ’world domination’ strategieën.