linkedintwitter

Personalisering e-mails - one step beyond

Ook nu blijft e-mailmarketing een sterke tool om ROI te verwezenlijken. Maar het volstaat niet langer je e-mailboodschap te personaliseren door er de juiste naam op te plakken... Inspelen op het moment waarop de consument je bericht leest, de plaats waar hij/zij zich bevindt en wat zijn/haar noden op dat moment zijn, is de volgende stap in het personaliseren van je e-mailmarketing.
Ook vandaag de dag boet e-mailmarketing allesbehalve aan belang in. Zo stellen maar liefst 60 % van de ondervraagde adverteerders in een studie van Campaigner dat e-mail nog steeds het sterkste middel is om hun ROI te verwezenlijken. E-mail is niet alleen een directe maar - vooral - een persoonlijke manier van communiceren en één van de weinige manieren waarbij een adverteerder nog kan controleren wie welke boodschap te zien krijgt. E-mail kan dan ook een uitermate efficiënte tool vormen in de verschillende fasen van het aankoopproces.

De keerzijde van de medaille is echter dat de consument vandaag de dag overspoeld wordt door boodschappen en dagelijks aanhikt tegen een overvolle inbox, zoals ook Eric Schultz, VP of customer experience and consumer strategies at Yes Lifecycle Marketing, getuigt:

The number of emails that each of us get increases each year; conversely, as the number of emails go up, the engagement with those emails goes down. So for marketers, it's much more important to have a more personalized discussion or address personal needs through email.

Om te garanderen dat je boodschap toch opvalt, gelezen wordt en mogelijk leads oplevert, is het dus cruciaal relevant te zijn voor de ontvanger. En die relevantie kan je voor een groot deel bereiken door een optimale personalisering. In de '2014 Email Marketing Benchmark' van Silverpop lezen we immers dat gepersonaliseerde e-mails niet alleen zorgen voor 10 procent meer open rates, de click-through rates zijn zelfs 79 procent hoger dan bij een gewone -email!

Maar een sterke personalisering van je e-mailboodschappen draait om meer dan de naam van de ontvanger juist te hebben. Echte personalisering - en dus relevantie - gaat nog een stap verder en heeft tot doel een relatie met je klant op te bouwen en niet enkel een transactie te verwezenlijken. Om nogmaals Eric Schultz te citeren:

Personalization has its place everywhere. A lot of companies don't consider personalization more than a first name or a salutation. But work to build a strategy that's based on lifecycle marketing, which has to include personalization. Always remember that you're trying to have a relationship with a single individual, never one big mass.

Je e-mailmarketing optimaal personaliseren baseer je op timing, plaats en op een goed begrip van waar je klant precies naar op zoek is. We geven je alvast enkele tips mee om dit te bereiken.

Anytime ...

Een eerste stap in het verbeteren van je personalisering, is rekening te houden met het moment waarop de ontvanger de mail leest en niet het moment waarop jij hem verstuurt. Dat kan je bereiken door de zgn. 'open-time formatting'. Dat is een dynamische webtechniek waarmee je real-time content van je website of sociale media rechtstreeks in je e-mail kan opnemen. Enkele voorbeelden van mogelijke tools die je kan gebruiken:
  • Live feeds met nieuwsberichten van je website;
  • Social feeds met bijvoorbeeld je laatste Twitterberichten;
  • Een countdown-module die de resterende tijd aangeeft voor solden, aanbiedingen of events;
  • Een openingsbeeld dat past bij het tijdstip waarop je lezer de mail opent.
Op die manier krijg je een relevante mail en niet een bericht dat ondertussen voorbijgestreefd is. Open-time formatting is ook een handige tool om je last-minute aanbiedingen te promoten of net om producten die niet meer in stock zijn uit de mail te verwijderen.

... anywhere ...

Goede personalisering houdt ook rekening met de plaats waarop het bericht gelezen wordt. Of dat nu op de smartphone is terwijl je lezer ergens aan het wachten is, op zijn/haar laptop tijdens de lunchpauze of languit in de zetel op de tablet. Responsive design is al een eerste stap om je boodschap op elk toestel mooi leesbaar te maken, maar ideaal is te tracken op welke device je boodschap gelezen wordt, zodat je ze ook qua look en content kan optimaliseren.

... maar altijd relevant!

Klanten en prospects gaan zelf op zoek naar informatie en verkiezen merken die gepersonaliseerde ervaringen bieden die op het juiste moment aan hun noden tegemoet komen. Dat kan je doen op basis van transacties uit het verleden. Met 'behavioral data' en 'predictive analysis' kan je zo voorspellen wat de klant in de toekomst wil en hier optimaal op inspelen met content, beelden, aanbiedingen en call-to-actions op maat.

Hou ook rekening met de plaats waarop je klant zich in de sales funnel bevindt. Als hij/zij bijvoorbeeld al duidelijk heeft aangegeven op de website dat hij/zij op het punt staat om een product aan te kopen, stuur dan informatie over dat product en een duidelijke call-to-action om het product te kopen.

Aan het werk(?)

Een identieke mail versturen naar je opt-ins of mensen die vroeger een product een product op je website kochten, is volledig voorbijgestreefd. Je beperken tot de juiste naam en/of aanspreektitel garandeert evenmin een succesvolle e-mailcampagne. De hedendaagse klant wil immers het gevoel krijgen dat hij/zij iets volledig unieks en exclusiefs krijgt dat volledig op zijn/haar specifieke wensen inspeelt.

Niet overtuigd? Weet dan dat een onderzoek van Monetate aantoont dat 82 procent van de ondervraagde shoppers meer van een merk zouden kopen als dat merk hen een gepersonaliseerde mail zou versturen die inspeelt op hun reële behoeften...