linkedintwitter

Onmisbare ingrediënten voor omnichannel

Onze Inspirational Journey ‘Cross-Channel & Humanizing Marketing’ van 18 november jongstleden toonde het al aan: ‘omnichannel’ is één van de belangrijkste buzzwoorden in onze sector. Maar wat is de eigenlijke situatie en hoe kan je er (nog beter) mee aan de slag?
Een vraag die ook het Amerikaanse dma.org zich stelde. Ze gaven de Winterberry Group opdracht een enquête uit te voeren die meer licht op de situatie zou werpen. De resultaten van de studie zijn opvallend. Zo blijkt dat 72 % van de marketeers aangeeft dat hun bedrijf actief streeft naar cross-channel recognition, maar dat amper 9 % van hen ook daadwerkelijk in staat is klanten op een consistente manier doorheen de verschillende mediakanalen te herkennen …

Gelukkig biedt de whitepaper ook nog enkele tips om dat te verbeteren, op basis van drie onmisbare ingrediënten voor een omnichannel-aanpak:

1e ingrediënt: ‘Recognition of individual customers’

Dit gaat erom dat je elke individuele consument – zowel klant als prospect – herkent terwijl hij zich doorheen je verschillende promotionele en transactionele touchpoints begeeft. Zo krijg je een meer compleet beeld van die persoon.

2e ingrediënt: ‘Engagement with those consumers’

Hier onderhoud je verschillende kanalen in een stevige maar ‘fluide’ mix, en dat op zo’n manier dat je de beste klantervaring garandeert. Je houdt daarbij ook best rekening met de intrinsieke kracht van elk kanaal apart. Een gedrukt magazine, bijvoorbeeld, dient hele andere doeleinden dan een post op social media.

3e ingrediënt: ‘Orchestration of content and data flows across channels’

Dit is het gecoördineerde beheer van de promotionele en transactionale klantenervaring,
waarbij je optimaal gebruik maakt van een combinatie van data-driven insights enerzijds en een gedegen infrastructuur anderzijds. Op die manier kan je niet alleen het beste kanaal kiezen, maar ook de regelmaat van een boodschap of de personalisatie – en dat allemaal om de voorkeur van elke klant optimaal in te vullen.

Nog niet allemaal topchefs …

De ondervraagde marketeers gaven toe dat hun inspanningen voorlopig nog niet veel vruchten afwerpt. Bijna de helft denkt dat een betere integratie van hun marketingtechnologie zal bijdragen tot meer succes in hun omnichannel-strategie en –aanpak. Voor 40 % is het beter herkennen van de individuele klant doorheen de verschillende kanalen heen, de sleutel tot meer succes en 37 % ziet heil in een beter beheer van de interne data.

Opvallend is ook dat die bedrijven die hun omnichannel-strategie goed aanpakken, vaak samenwerken met externe bedrijven, de ‘supply chain partners’ als bijvoorbeeld agencies of data providers.


Wil je graag meer weten? Download dan zeker de whitepaper!