linkedintwitter

Next Gen Marketing: Humanity wins

Bij de wrap-up van het Next Gen Marketing Congres stipte DM Personality Of The Year Claudine Knop twee kernwoorden aan: ‘humanity’ en ‘humility’. Merken moeten beter luisteren en de macht delen met de consument. De opener van staatssecretaris Tommelein sloot sterk bij deze thema’s aan, net als de Telenet case door Stein Vander Plaetse die pleitte voor voor menselijke, zichzelf onzichtbaar makende marketing.
Data driven economy and privacy will both win when they go hand in hand.
Bart Tommelein
Staatssecretaris voor Privacy
Bart Tommelein
“Some may call me a dreamer, but I still believe that a data driven economy AND a privacy friendly economy can work together.” Zo begon Staatssecretaris Tommelein zijn betoog. Een pleidooi voor evenwicht tussen enerzijds een recht op privacy, persoonlijke vrijheid, transparantie en controle en anderzijds de voordelen van een data-gedreven economie. Hij verwees ook naar de Europese ‘General Data Protection Regulation’. Die verwacht hij voor het einde van dit jaar. Ook de Europese harmonisatie is een kans om de privacy te beschermen én de economie te stimuleren.
City of Things connects 200.000 citizens: the largest Internet of Things Lab ever.
Davor Meersman
iMinds & City of Things Lead

Davor Meersman
Hoe een netwerk van zo’n 70 bakens en sensoren doorheen Antwerpen in combinatie met een open big data-platform bedrijven en overheid de kans biedt om nieuwe services, interacties en zelfs loyalty-programma’s uit te testen.
The better we become at doing marketing,the more marketing will become invisible
Stijn Vander Plaetse
Vice President Product & Marketing Telenet

Stijn Vander Plaetse
Marketing moet onzichtbaar worden door behoeften naadloos te vullen en zo helemaal te versmelten met het leven en de netwerken van de consument. Stijn Vander Plaetse van Telenet gaf heel concreet aan hoe je dit waar maakt. In de eerste plaats door je marketing en vooral ook je digitale marketing niet als een silo te zien, maar die te integreren in je hele organisatie. Diverse mensen in je bedrijf moeten de verantwoordelijkheid voor klanten en markten delen. Vijf principes staan hierbij voorop:
  1. Extreme eenvoud in je productaanbod is cruciaal voor klantvriendelijkheid en winstgevendheid.
  2. Ook digitale klanten verlangen een juist evenwicht tussen emo en technologie.
  3. Digitaal wordt weer menselijk. Ga voor maximale relevantie. Verfijn je profilering tot ‘the segment of 1’. Telenet voert elk jaar meer dan duizend campagnes naar zeer selectieve doelgroepen.
  4. Geen woorden maar daden: verras je klanten zodanig dat zij je marketing doen via hun vriendennetwerken.
  5. Iedereen is marketeer. Zorg dat je klanten je product aanbevelen, uitleggen, demonstreren.
Durf gerust ook fouten maken. Missen is menselijk. En dat menselijke wordt juist de belangrijkste onderscheidende factor in die ‘onzichtbare’ marketing.
Data is the new energy for marketing.
Philippe Van Impe
Founder European Data Innovation Hub

Philippe Van Impe
De stichter van de European Data Innovation Hub en de Brussels Data Science Community weet hoe je die data-energie het beste aanboort. Door data-wetenschappers, professionals en start-ups opleidingen en netwerkmogelijkheden te geven.
Digital disruption is real. Expect a smack in the face from the Uber or airbnb in your market.
Jo Caudron
Founding Partner Duval Union Consulting

Jo Caudron
Ga ervanuit dat ook in jouw sector een Uber-marketeer in zijn garage aan iets sleutelt dat jouw markt straks ontwricht. Volgens Jo Caudron drijven zeven versnellers de digitale transformatie aan. Enkele voorbeelden: disruptieve technologie zoals ‘the internet of things’, participatiecultuur, permanente mobiele toegang, transparante klant/merk-relaties, versplintering van kanalen … Een transformatiestrategie is een must, waarbij je het digitale tot in de kern van je bedrijf moet verweven.