linkedintwitter

Next gen?

“Het spel is niet gespeeld.” Dit geeft Jo Caudron als voorzet op zijn bdma Congres presentatie. Game-changers als Uber en Airbnb maken het verschil door nieuwe behoeften pertinent in te vullen en de waardeketen volledig te hertekenen. Hoe anticipeer je daar als ‘next gen marketeer’ op? In Jo Caudrons verhaal blijven direct, integratie, en down-to-earth marketing-denken verrassend relevant.

Wat is de rol van de ‘next gen’ marketeer?

Eigenlijk is die rol niet veranderd volgens JO CAUDRON. Kort door de bocht: marketing is het in de markt zet- ten van wat de markt wil. Dat is exact het vertrekpunt van game-changers als Netflix, Airbnb en Uber. Hun stichters starten vanuit de eigen gefrustreerde klantenervaring: die eeuwige boetes omdat je weer je huur-dvd's niet hebt teruggebracht, de mistevredenheid over hotel- en taxiservices… Bovendien vullen deze nieuwe hoofdspelers de waardeketen volledig anders in: digitale kanalen voor communicatie en logistiek, het doorbreken van de silo’s in je bedrijf, 1-op-1 relevantie, 100 % concentratie op conversie en retentie.

Twee voorbeelden: Sonos en Zalando.

Sonos verkoopt draadloze Hi-fi-speakers die je met één app bedient. Ze doen dit met een geniaal simpele, virtuele flow, die consequent gefocust is op registratie, conversie en up-selling. Het doel van die customer journey is afgelijnd: op het einde van de reis klinkt in elke kamer van je huis het fijne geluid van een Sonos speaker. Zalando pakt het even consequent en verticaal geïntegreerd aan. Ze slaan probleemloos de brug tussen logistiek, customer intelligence en communicatie. Is er een te grote stock van zwarte hemden, dan selecteren ze mij uit hun bestanden als heavy user met een aanbod dat er mij ineens 5 doet bestellen.

Dus speelt direct een kernrol bij de game-changers?

Dat klopt, geeft Jo Caudron toe. Maar ze passen het veel intuïtiever toe. Het zit geïntegreerd in hun hele systeem, zonder silo’s, met 1-op-1 kennis van de klant om altijd relevant te zijn in aanbod en in communicatie. En door bijvoorbeeld interactieve middelen als re-targeting in te zetten.