linkedintwitter

Mobiel steeds belangrijker voor conversie

Het belang van een mobiele website valt niet langer te ontkennen. Niet alleen zijn er steeds meer tablets en smartphones in omloop, de eigenaars ervan surfen ook steeds vaker via hun mobiele toestel naar allerhande websites. Daar komt nog bij dat Google sinds kort een hogere ranking biedt aan 'mobile-friendly' websites. Hoog tijd dus om aan de slag te gaan! We geven je daarom enkele tips die je helpen ook jouw content optimaal in te zetten voor de 'mobiele revolutie' en zo je conversie te optimaliseren.
Het lijkt nog niet zo lang geleden dat mobiel surfen een trage, dure en zelfs wat vermoeiende bezigheid was. Met de komst van 4G, het supersnelle mobiele netwerk, gebruiken nu steeds meer mensen hun mobiele toestel om websites te bezoeken.


Meer toestellen, meer verbruik

Een recente studie van iMinds toont dat er (in Vlaanderen) 57,3 procent van de bevolking een smartphone heeft en 55,8 procent een tablet.

Bij howwebrowse.be lezen we dat het mobiele surfen via tablet en smartphone sinds vorig jaar gestegen is met meer dan 10 procent, tot 31,4 procent. In Nederland ligt het percentage mobiel gebruik zelfs al op ongeveer 60 procent.

Het 'mobilegeddon' van Google

Sinds 21 april 2015 werkt Google met een nieuw algoritme dat mobile-friendly websites een hogere ranking geeft. Scott Ellis van Adworthy benadrukt in een interview met de DMA hoe cruciaal de impact van deze nieuwe ranking is voor conversie:

In your Analytics platform you'll see at the highest level what percentage of users come from a smartphone. You need to drill down into your organic traffic to find out what percent comes from smartphones, which is where the real impact will be... If the mobile experience isn't optimized, then that conversion is going to be affected, as in most cases mobile plays an active role in the ultimate conversion.

En toch...

In de recente whitepaper van Delaware Consulting lezen we dat ondertussen nog maar 44 procent van de Belgische bedrijven een responsive website hebben. Er is dus duidelijk nog werk aan de winkel.

Behoor jij zelf nog tot de resterende 56 procent en wil je daar snel verandering in brengen? Lees dan zeker onderstaande tips om goed van start te kunnen gaan.

Vier tips voor een mobiele site

Tip 1: bepaal de doelstelling van de website

Vooraleer van start te gaan met een mobiele site, is het belangrijk na te gaan wat het doel van de site is. Is dat conversie? Transactie? Informatieverstrekking? Dienstverlening? Die keuze bepaalt namelijk sterk welke elementen van je bestaande website naar mobiel moeten worden vertaald.

Tip 2: kies je content

Die keuze bepaalt ook welke content voorrang krijgt. Op mobiele toestellen is het namelijk een slecht idee om content in verschillende lagen te brengen. Subnavigatie is eigenlijk uit den boze, dus denk goed na welke info relevant is voor je bezoekers en plaats die zover mogelijk vooraan op de website.

Tip 3: herschrijf je bestaande content

Op mobiele toestellen wordt anders gelezen dan op desktops. Je titels moeten dan ook nog korter zijn en - vooral - meteen duidelijk maken waar het om gaat. Zet ook de belangrijkste info eerst, zodat er niet te veel moet worden gescrolld. En werk met highlights en bullet points om de tekst zo scanbaar mogelijk te maken.

Tip 4: denk aan de laadtijd

Snel to-the-point komen is erg belangrijk, maar ook de laadtijd van je pagina's speelt een cruciale rol. Bij een te trage laadtijd, verlies je bezoekers. Zeker bij sites die gericht zijn op transacties, speelt dit heel erg mee. Zo berekende Amazon dat het versnellen van de laadtijd met amper 100 milliseconden maar liefst 1 procent extra omzet meebrengt.