linkedintwitter

Je conversie via Facebook optimaliseren?

Heb je als merk nog geen bedrijfspagina op Facebook, dan zou je dat zo snel mogelijk in orde moeten brengen. Immers, vrijwel elke doelgroep is op Facebook aanwezig - dus ook die van jou, je kan interactief (potentiële) klanten bereiken én je kan je advertenties afstemmen op je gewenste doelgroep. En met deze handige tips kan je je bereik en zelfs je conversie nog een extra boost geven.

Enkele tips

Zodra je bedrijfspagina klaar is, zijn er een paar handige weetjes om het engagement van je bezoekers te verhogen. Zo werken posts die na de kantooruren worden gelezen 20 procent beter en is het vooral op woensdag en zondag dat je de meeste mensen kan bereiken. Merken die 1 à 4 items per week posten, krijgen 71 procent meer engagement. Wat de vorm betreft, werken posts met minder dan 80 woorden het beste en leveren posts met foto’s maar liefst 87 procent meer engagement op.*

De mogelijkheden van Graph Search

Facebook’s Graph Search is, naast de Timeline en de News Feed, de derde pijler die Facebook gratis aanbiedt en waar je als bedrijf mee aan de slag kan. Graph Search is een zoekmachine, maar dan wel van een heel andere orde dan Google.

Graph Search combineert immers de big data van de meer dan 1 miljard Facebookgebruikers met externe data in een zoekmachine die user-specifieke zoekresultaten oplevert. Die zoekresultaten kunnen verwijzen naar mensen, posts, hashtags en locaties. Niet onbelangrijk bij mensen, is dat ook vrienden of mensen met eenzelfde interesse mee in de zoekresultaten worden opgenomen.

The important thing about Facebook Graph Search is that it’s a semantic serach engine. That means it tries to give you results related to the context of your search terms.**
Het grote voordeel is dat je als bedrijf dus op meer kan zoeken dan enkel het geslacht, de leeftijd of de locatie van je potentiële klant. Door slim te zoeken, kan je beter targeten en zo beter aan de behoefte van je consument tegemoet komen.

Meer dan Facebook ads

De resultaten die je uit Facebook’s Graph Search kan halen, kan je echter ook gebruiken voor andere media. Stel dat je bijvoorbeeld voor een bepaalde doelgroep een Facebook ad met meerdere afbeeldingen gebruikt. Facebook zal je al snel mee kunnen geven welke afbeelding het meeste engagament oplevert. Dat beeld kan je dan ook gebruiken voor je andere kanalen, on- en offline.

Nog interessanter wordt het wanneer je die resultaten combineert met de zoekresultaten. Zo kan je bijvoorbeeld zien dat je het beste scoort bij vrouwen tussen 35 en 45 jaar in de provincie Luik. Informatie die je dan kan gebruiken voor je verdere mediaplan – denk bijvoorbeeld aan een advertentie in een lokaal magazine gericht op diezelfde doelgroep.

Aan de slag?

Facebook Graph Search is gratis maar niet standaard bij de meeste Facebookpagina’s. Geen nood, je surft gewoon naar www.facebook.com/graphsearcher en in de About-box links klik je op ‘Request Graph Search’s website’. Wel belangrijk is dat je bij je Settings English US inzet als keuzetaal voor je pagina.

* Bronnen: jeffbullas.com en socialbakers.com
** Bron: socialmediaexaminer.com/