linkedintwitter

Hoe ad blockers vermijden?

Het is geen geheim dat steeds meer mensen zich ergeren aan online ads en steeds vaker ad blockers installeren. Maar eerder dan strategieën uit te dokteren om ad blockers te weren, zouden adverteerders in eigen borst moeten kijken, want pro-actief inspelen op bestaande ergernissen is al een hele stap vooruit.
Uit een onderzoek van Hubspot in samenwerking met Adblock Plus in 4 landen* blijkt dat 85 % van de ondervraagden een negatief gevoel hebben bij (slechte) digitale reclame. Dezelfde studie toont echter ook aan dat maar liefst 71 % best wel online ads wil accepteren, op voorwaarde dat die aan bepaalde kwaliteitsstandaarden voldoet.

We halen uit de studie een aantal belangrijke redenen waarom mensen een hekel hebben aan online ads en wat adverteerders kunnen doen om deze ergernissen weg te werken (en dus te vermijden dat nog meer mensen ad blockers installeren).

Storende formats en hun negatieve invloed

Bijna de helft van de respondenten vind dat er veel meer online ads te zien zijn dan vroeger en dat die bovendien een stuk storender zijn dan 2 tot 3 jaar geleden.

De meest gehate format is zonder twijfel de full-page pop-up advertenties die je enkel kan uitschakelen door op de (vaak moeilijk vindbare) X te klikken. Weetje: Google weert alle pop-up ads uit zijn zoekresultaten – slecht voor je SEO, dus.

Maar veel van de respondenten vinden ook dat de meeste ads er allesbehalve professioneel uitzien (63 %) en zelfs een belediging voor de intelligentie zijn (56 %).

Het feit dat die negatieve gevoelens ook worden overgedragen op de website waar de ad verschijnt én op het adverterende merk, is dubbel nefast: de campagnes zijn minder zichtbaar en – wanneer ze wel worden gezien – zorgen ze voor een negatief merkeffect.

De boodschap hier is duidelijk: als je wil dat surfers je online ad zien, zorg dan voor niet-storende en kwalitatieve formats. Of, zoals Guy Phillipson (CEO van IAB) stelt:
People should enjoy quality content with quality ads.
Diezelfde IAB startte recent ook het lovenswaardige initiatief L.E.A.N. op, een programma waarbij alle betrokken partijen samenwerken om tot een verbetering van de kwaliteit van online ads te komen.

Veiligheid niet verzekerd

Een andere reden waarom mensen ad blockers installeren, heeft alles te maken met security. Logisch, want de meeste websites hosten advertenties van 3e partijen. Dat betekent dat de website zelf moeilijk kan instaan voor de kwaliteit of de veiligheid van de desbetreffende ad.

Forbes.com, toch een allesbehalve kleine online speler, zag zich begin 2016 met een dergelijk probleem geconfronteerd. Eén van de ads zorgde er namelijk voor dat er malware werd geïnstalleerd. En, alhoewel Forbes technisch niet verantwoordelijk was hiervoor, kregen ze het merendeel van de negatieve feedback te verwerken.

Hoe je dit kan tegengaan? Naar ons gevoel sta je al een hele stap verder door enkel kwalitatieve en professionele ads te aanvaarden om malafide ‘adverteerders’ te vermijden.

Extra laadtijd en bandwijdte

Mensen zijn steeds ongeduldiger en willen dat een webpagina zo snel mogelijk tevoorschijn komt, ook mobiel. Onderzoek van Kissmetrics toont aan dat bijna de helft van de mensen willen dat een website binnen de 2 seconden is opgeladen. Google stelt dat maar liefst 74 % van de surfers afhaakt als het opladen van een site op een mobiel toestel meer dan 5 seconden duurt.

Als iemand zich sowieso al ergert aan online ads, dan helpt het zeker niet dat sommige ads tot 3 maal langer duren om op te laden dan de (editoriale content) die op de website beschikbaar is! En niet alleen omdat iedereen zo ongeduldig is – als mobiele gebruiker met beperkte bandwijdte, wordt dit zelfs een nutteloze verspilling van tijd en geld.

Conclusie

Mensen staan ervoor open dat online ads deel uitmaken van het digitale ecosysteem. De belangrijkste vereisten zijn echter wel:

· de ads mogen niet storend of interruptief zijn (denk aan pop-ups, auto-playing video’s en mobile ads die het hele scherm overnemen);
· de ads moeten inhoudelijk en vormelijk kwalitatief zijn;
· de ads mogen niet zorgen voor extra laadtijd en verspilling van bandwijdte.





* In de studie werden in mei en juni 2016 1.055 ad blocker-gebruikers en niet-gebruikers uit de V.S., U.K., Frankrijk en Duitsland ondervraagd.