linkedintwitter

Geef je online advertising een boost

Online adverteren met pay-per-click (PPC) lijkt een goede oplossing, en toch zweren steeds meer marketeers dit kanaal af. De belangrijkste reden daarvoor is dat zo’n 80 % van de mensen nooit op een online banner of ad klikken. Maar dat heeft vaak te maken met de aanpak en kwaliteit van die ads – een probleem dat je makkelijk kan oplossen met deze do’s en don’ts.
Online adverteren via het pay-per-click biedt een aantal voordelen. Zo zal je waarschijnlijk enkel de personen in jouw doelgroep bereiken die echt geïnteresseerd zijn. Bovendien betaal je enkel wanneer er geklikt wordt en loopt de kost voor een PPC-advertentie niet al te hoog op. Toch zien we in een studie van Technology Advice dat maar liefst zo’n 80 % van de mensen zelden of nooit op een online ad klikt. Vanuit diezelfde studie komen een aantal duidelijke tips naar voren die het effect van online banners makkelijk kunnen verbeteren. We zoomen eerst even in op die dingen die je beter niet kan doen.

De don’ts voor digital advertising

Zorg ervoor dat je online ad niet rechtstreeks doorklikt naar een ‘submission form’. Voor jou is dat interessant, omdat je graag meer wil weten over de mensen die op jouw ad geklikt hebben, maar de meeste mensen die op een online ad klikken, zijn nog helemaal niet vertrouwd met jouw merk of product en bijgevolg nog niet bereid persoonlijke informatie aan jou door te geven.

Vanuit diezelfde onbekendheid met jouw merk, hebben veel surfers ook een hekel aan al te gepersonaliseerde ads. Zij kennen jou nog niet en het komt heel ‘intrusive’ over dat jij nu al zoveel van hen weet. Maar liefst 71 % van de surfers knapt hier echt op af.

Gebruik online ads ook niet om je sales doeleinden te bereiken. Amper 10 % van online ads leidt tot een aankoop! Waar je online ads wel voor kan gebruiken, is voor ‘brand exposure’. Maar liefst 36 % van de shoppers ontdekt een nieuw merk of product dankzij een online ad.


De do’s voor online advertising

Nu we toch bezig zijn met de zaken waarvoor je online ads wel goed kan inzetten, doen we nog even verder.

Zorg dat je online ad meteen naar een pagina vol content en/of productinformatie linkt. Consumenten kunnen wel benieuwd zijn naar je merk of product, maar pure ‘hard sales’ jaagt hen meestal meteen ook weer weg!

Hou je ook zoveel mogelijk aan pure feiten. Eerder dan pure promotalk, moet je aantonen wat jouw brand beter doet of kan dan andere brands. Focus op kostenbesparing of informatieve boodschappen werken daarbij het best. Denk vooral vanuit de consument en de ‘what’s in it for me?’ voor hem/haar, want 55 % klikt op boodschappen die relevant zijn voor hun noden. En zelfs met ads die puur inspelen op promotionele aanbiedingen of kortingen, klikken er nog steeds 32 % van de surfers op je online ad.

Een andere, en eerder onverwachte uitkomst van de studie is dat het vooral de 45+ leeftijdscategorie is die op online ads klikt. Als je dus een jongere doelgroep wil bereiken, kies je best een ander medium. Zo’n 85 % van mensen tussen 18 en 44 klikt nooit op een online ad en een groot deel van hen maakt ook gebruik van ad blockers (lees daarover zeker ook onze post op dmix.be: ‘Hoe ad blockers vermijden?’)

Hopelijk helpen deze do’s en don’ts je verder om je online advertising naar een hoger niveau te brengen en – vanzelfsprekend – meer succes te boeken met je online ads!