linkedintwitter

E-mail dood? Allesbehalve!

Je hoort het wel eens vaker: e-mail is een relikwie uit het verleden en zeker als je millenials wil bereiken, want die zitten toch voortdurend op social media. Maar klopt die stelling wel? Twee recente onderzoeken tonen aan dat dit absoluut niet het geval is – integendeel! Mits juist gebruik, blijft e-mail één van de sterkste wapens in het arsenaal van de (direct) marketeer. Daarom: enkele cijfers en wat tips …
Enkele weken geleden publiceerde Adobe de resultaten van haar onderzoek (in de VS). De resultaten zullen zelfs de ‘non-believers’ kunnen overtuigen.

Altijd en overal

De gemiddelde persoon gebruikt e-mail maar liefst 6,3 uur per werkdag. 3,2 uur daarvan gaat naar het schrijven en lezen van professionele mails, 3,1 uur naar persoonlijke mails. Opvallend daarbij is dat negen op tien respondenten toegeven dat ze hun persoonlijke mails vaak op het werk checken, maar tegelijk ook hun professionele mails checken buiten de werkuren.

Dat vertaalt zich ook naar de – verrassende - plaatsen waarop de meesten hun mails checken, nl.:
  • 70 procent terwijl hij/zij televisie kijkt
  • 52 procent vanuit bed (en voor 30 procent is dat zelfs het eerste dat ze doen zodra ze wakker zijn!)
  • 43 procent terwijl ze aan de lijn zijn
  • 42 procent vanuit de badkamer
  • 18 procent (helaas) vanuit de auto
Ook interessant is dat maar liefst 58 procent e-mail verkiest als kanaal om met een merk in contact te blijven. Keerzijde van de medaille is dan weer dat 40 procent klaagt over de ‘repititieve’ mails die ze ontvangen en deze afdoen als tijdverlies en daarom ook veel aanbiedingen als storend en indringend ervaren.

Hou daarom zeker deze raad van Patrick Tripp, senior product manager for Adobe Campaign in je achterhoofd bij het opzetten van een e-mailcampagne:

Studies show that email as a marketing channel returns $39 for every dollar spent, so it's going to continue to be the workhorse of marketing. But the most successful marketing emails will be the ones that are less about sell and more about providing contextual information.”

En de millenials?

Die schrijven en lezen e-mails vooral buiten de werkuren. Belangrijk als je hen wil bereiken, is te weten dat 88 procent van hen zijn e-mails checkt op de smartphone. En ook de plaatsen waar ze hun mails checken, liggen enigszins anders bij deze jongere generatie:
  • 70 procent vanuit bed
  • 57 procent vanuit de badkamer
  • 27 procent vanuit de auto

Hoe zorg je er nu voor dat jouw e-mail wordt geopend?

Een onderzoek van YesMail toont aan dat marketeers er steeds vaker in slagen het aantal ‘never active subscribers’ – mensen die zich wel hebben ingeschreven om jouw e-mails te ontvangen, maar deze nooit openen – aanzienlijk te doen verminderen. In het tweede kwartaal van dit jaar ging het om 68,9 procent, het laagste cijfer ooit. Volgens YesMail ligt de verklaring daarvoor in een steeds efficiëntere communicatiestrategie.

Merken gebruiken immers steeds slimmere manieren om vanuit de inzichten uit klantengegevens die tools te creëren die de interactie, betrokkenheid en conversie versterken. Concreet zien zij drie manieren om je open- en clickthrough rate te optimaliseren, nl.:
  1. Lifecycle triggers
    Alhoewel er tegenwoordig eigenlijk geen grenzen meer zijn aan het aantal lifecycle mails dat je kan programmeren, blijft het cruciaal dat je de juiste boodschap op het juiste moment brengt. Zorg voor verdere interactie door persoonlijk te blijven, bijvoorbeeld door een mail te sturen meteen na een aankoop of op zijn/haar verjaardag.
  2. Relevante content met meerwaarde
    Jouw publiek en hun voorkeuren kennen, is essentieel om content te ontwikkelen die de aandacht trekt én houdt. Onderzoek dus zeker demografische data, het verkozen communicatiekanaal en –moment, en online surf- en aankoopgedrag. Op die manier kan je content creëren die op reële noden inspeelt en de klant aan jou bindt.
  3. Data-driven strategieën
    Consumentendata analyseren is dus cruciaal om te bepalen hoe je e-mail eruit ziet, wanneer en hoe vaak je hem verstuurt, welke aanbod je erin opneemt en welk type content je wil brengen. Door deze kennis te gebruiken kan je makkelijker succesvolle campagnes opzetten en nieuwe ideeën uitproberen.