linkedintwitter

Direct Marketing Personality of the Year 2016 : Céline Motte - Cofidis

Céline Motte (Cofidis): visibiliteit voor direct

Céline Motte (47, algemeen directeur van Cofidis België) is de Direct Marketing Personality of the Year. Ze is een direct marketeer in hart en nieren, maar gaat ook breder.

Céline Motte, sinds 2013 algemeen directeur van de Belgische vestiging van Cofidis (consumentenkrediet ‘op afstand’), was al verrukt om tot de drie genomineerden voor de Direct Marketing Personality of the Year 2016 te behoren. En nu is ze zelfs laureate ervan. Ze stelde zich kandidaat om op die manier direct marketing meer visibiliteit te geven en om de voordelen van dm onder de aandacht te brengen én te verdedigen. Het draait in direct marketing vandaag om big data, omnichannel, ‘dematerialisering’ en social media, domeinen waarop Cofidis ook actief is als verkoper van consumentenkrediet op afstand. “In dat kader kan er nog veel gedaan en veel ontwikkeld worden, zeker op het vlak van regelgeving. We willen mee de belangen van direct marketing verdedigen en de effectiviteit van dm benadrukken. Het is dus belangrijk om het woord te nemen en te ageren en zo bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van direct marketing,” aldus Céline Motte. De eretitel geeft niet alleen visibiliteit aan direct marketing maar ook aan haar zelf én aan Cofidis als bedrijf dat gebaseerd is op direct marketing.

Principe

Motte is al ruim 20 jaar in dienst van Cofidis. Ze studeerde marketing en leerde tijdens die studie direct marketing kennen. Bij Cofidis deed ze tegelijkertijd client marketing, operationele marketing en ‘marketing van het aanbod’. “Marketing van het aanbod is bij Cofidis sterk bepaald door direct marketing, want direct marketing is altijd hét verkoopmiddel geweest. Het ‘verhaal’ van Cofidis is gebouwd op en rond direct marketing. Direct marketing is service aan de klant en personalisatie. In het verleden was het grote principe: het juiste aanbod op het juiste moment voor de juiste persoon. Veel is er geëvolueerd maar dat principe geldt nog altijd,” zegt Céline Motte. “Cofidis is een financiële instelling met de aanpak van ‘op afstand’. Men verkoopt op afstand en men beheert de relatie op afstand. Maar - en dat heeft ons altijd wat geamuseerd bij Cofidis - eigenlijk is het verkoop zonder afstand. Het ontbreken van een face-to-face contact maakt dat er een andere proximiteit met de klant is. Het draait in dm om de ontmoeting met de klant.”

Evolueren

Motte is al ruim 20 jaar in dienst van Cofidis. Ze studeerde marketing en leerde tijdens die studie direct marketing kennen. Bij Cofidis deed ze tegelijkertijd client marketing, operationele marketing en ‘marketing van het aanbod’. “Marketing van het aanbod is bij Cofidis sterk bepaald door direct marketing, want direct marketing is altijd hét verkoopmiddel geweest. Het ‘verhaal’ van Cofidis is gebouwd op en rond direct marketing. Direct marketing is service aan de klant en personalisatie. In het verleden was het grote principe: het juiste aanbod op het juiste moment voor de juiste persoon. Veel is er geëvolueerd maar dat principe geldt nog altijd,” zegt Céline Motte. “Cofidis is een financiële instelling met de aanpak van ‘op afstand’. Men verkoopt op afstand en men beheert de relatie op afstand. Maar - en dat heeft ons altijd wat geamuseerd bij Cofidis - eigenlijk is het verkoop zonder afstand. Het ontbreken van een face-to-face contact maakt dat er een andere proximiteit met de klant is. Het draait in dm om de ontmoeting met de klant.”
Céline Motte (47), is algemeen directeur van Cofidis België. Ze studeerde marketing en direct marketing in Lille (Frankrijk). Ze heeft heel haar carrière in dm doorgebracht, zowel aan bureauzijde als aan klantenkant, waarvan nu al meer dan 20 jaar bij Cofidis.