linkedintwitter

De Taaltelefoon: onmisbaar voor goeie reclame… en vice versa.

GOLD EFFECTIVENESS Best use of media ADVERTEERDER: DE TAALTELEFOON AGENCY: SERVICEPLAN CAMPAGNE: #COPYZONDERTAALTELEFOON

Doel: red de Taaltelefoon

Toen de Vlaamse overheid aankondigde dat zij de Taaltelefoon wilde privatiseren, ging bij copywriter Sam De Win een alarmbel af. ‘Privatiseren’ rijmt te goed op ‘elimineren’. En dat voor een dienst die essentieel is voor iedereen die foutloos Nederlands wil schrijven: copywriters bijvoorbeeld.

Aanpak: taalfoutentwitter bewijst hoe onmisbaar de Taaltelefoon is

De uitdaging was om de stakeholders (professionele taalgebruikers, copywriters, leraren, enz.) zo snel mogelijk op te trommelen. Hiervoor werd de hashtag #copyzondertaaltelefoon gelanceerd. Het idee was simpel: stel je voor dat de Taaltelefoon niet bestond … Hoeveel spelfouten en grammaticale vergissingen zouden er dan niet circuleren? Om dit te demonstreren verspreidde men via Twitter bekende reclameslogans, doorspekt met fouten. De tweets werden een trending topic in luttele uren. De hashtag bereikte 174.181 mensen. Columnisten en taalblogs toeterden mee. Radio 1 reageerde in prime time. En zo werd de Taaltelefoon niet afgesneden.

WELL DONE!

100 % effect met 0 euro, dankzij slimme targeting en de juiste ‘foute’ boodschap.