linkedintwitter

Data matters… even more

Voor het tweede jaar op rij werkte de BDMA mee aan een internationaal onderzoek van de Global DMA, waarbij meer dan 3.000 marketeers, adverteerders, uitgevers, service- en technologieproviders in B2C, B2B, overheid en non-profit uit 17 landen werden bevraagd over de rol van data in direct marketing. Uit het onderzoek komen drie duidelijke trends naar voren.

TREND 1 - Data wordt nog belangrijker

Nog meer marketeers (81,3 % in 2015 tegenover 80,4 % in 2014) bevestigen dat data een belangrijke rol speelt in het opzetten van hun marketing- en advertentiecampagnes. Meer nog: 59,3 % om- schrijft de rol van data als ‘van kritiek belang’ om hun strategieën en inspanningen tot een goed einde te brengen.

Hoe belangrijk is data voor je marketing?

Dat groeiende belang vertaalt zich ook in de extra budgetten die marketeers het komende jaar in data willen uittrekken.

Hoe zie je de investering in data voor het komende jaar?

TREND 2 - Klantgericht denken blijft domineren

Voor het tweede jaar op rij bevestigen de marketeers dat de wens om ‘customer-centric’ te werken, de belangrijkste drijfveer is achter data-driven marketing en advertising. Meer dan 90 % wil dat bereiken door het onderhoud van hun customer databases te optimaliseren (de meest klassieke aanpak hiervoor), maar een overweldigende 90,2 % verplaatst daarenboven zijn focus naar ‘predictive analytics’ om zo beter te kunnen targeten en het juiste publiek te engageren.

TREND 3 - Digitaal blijft groeien

Ook opvallend: de uitgaven voor social media, web content, search en online display advertising blijven – net als vorig jaar – het belangrijkste deel van het marketing- en advertentiebudget uitmaken. Dat heeft veel te maken met het feit dat deze kanalen de beste return-on-investement opleveren. Op een schaal van 1 tot 5 geven de respondenten voor de performance van elk kanaal volgende scores mee:

Social media management/content = 3,90
Web content (site/content optimization) = 3,84
Search (SEO/SEM) = 3,80
Digital display advertising = 3,77

TIP
Ben je BDMA lid, contacteer ons voor de resultaten van de survey!