linkedintwitter

Data blijven wereldwijd in belang groeien voor marketeers

Brussel, 10 december 2015 – Uit de tweede " Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising " blijkt dat data wereldwijd een steeds centralere rol spelen voor marketing. De wereldwijde deelnemers wensen betere meettechnieken en training voor analyse en doelgroepen segmentatie.
De studie, uitgevoerd door de GDMA (een alliantie van 27 marketing organisaties in de hele wereld) en Winterberry Group (www.winterberrygroup.com), een studie- en adviesbureau, geeft aan dat 74,1% van de marketeers hun vertrouwen behouden in het toekomstige groeipotentieel en in de waarde van data-driven marketing and advertising ("DDMA"). 56,3 % van de 17 deelnemende landen meldde dat vorig jaar hun jaarlijkse uitgaven aan DDMA steeg. 68,6% van de marketeers zijn van plan om de uitgaven weer te verhogen in 2016.

Deze resultaten werden bekomen via een online enquête bij 2.938 adverteerders, marketeers en andere industriële deelnemers, uit 17 landen tussen juli en september 2015. Het is de grootste studie in zijn soort dat uitgevoerd werd door een wereldwijd consortium 'marketingverenigingen’.

Het onderzoek is bedoeld om aanwijzingen te geven hoe technologie, macro-economische en media veranderingen het marketing en reclame landschap omvormen. Dit zou de marketeers de mogelijkheid moeten bieden hun campagnes te vergelijken en budgetten toe te wijzen in lijn met de wereldwijde best practices. Dit moet toelaten strategieën te ontwikkelen om data significant, verantwoordelijk en gebruiksvriendelijk te hanteren.

De belangrijkste conclusies van het rapport zijn:

· Data worden belangrijker: 81,3% van bijna 3000 ervaren marketing en reclame specialisten, uit 17 wereldwijde markten, beschrijft data als belangrijk voor hun activiteiten. Dit vertegenwoordigt een stijging van een reeds ruime meerderheid (80,4%) die hetzelfde zei een jaar geleden. 59,3% tegenover 57,1% vorig jaar ging zelfs zo ver om erover te spreken als "cruciaal" voor hun activiteiten.

· De stijgende markt blijft een werkelijkheid: 74,1% van de wereldwijde deelnemers zeiden dat ze blijven vertrouwen in het toekomstige groeipotentieel en in de toepassing van de DDMA. Een optimisme dat enigszins getemperd wordt in vergelijking met een jaar geleden, toen 77,4% van de panelleden hetzelfde enthousiasme uitten in de individuele markten. De landen waar dit vertrouwen het grootst is, zijn België en Duitsland.

· De meting is de sleutel: werelwijde deelnemers hebben de wensen geuit voor betere meet- en toewijzingstechnieken en betere opleidingen. Het goede beheer van analyse en segmentatie van de doelgroep kan helpen om de waarde van de DMMA programma’s beter in te schatten. Het panel noteerde 4,24 voor de verbetering van het meten en 4,22 voor een betere opleiding van het personeel. (Deze resultaten werden gemeten op een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 als kritische waarde werd genomen)

· De klant is koning: Voor het tweede opeenvolgende jaar, stelden de wereldwijde panelleden dat hun verlangen om "customer-centric “ te zijn meer hun DDMA inspanningen voedt dan enige andere prioriteit.

· "First-party data regels": Veel minder vaklieden hebben zich geëngageerd in het gebruik van gegevens van derden (van gecompileerde gegevens tot zakelijke data sets die zijn toegestaan ​​op de open markt) om hun marketing inspanningen inzake acquisitie te ondersteunen. Iets minder dan twee derde van het totale panel (65,5%) meldde dat licenties van gegevens van derden opgenomen worden bij DDMA.

· Investeringen blijven massaal naar DDMA vloeien: 56,3% van de wereldwijde spelers hebben gezegd dat ze hun jaarlijkse DDMA uitgaven ook dit jaar verhoogden. Dit percentage is licht gedaald ten opzichte van de 63,2 % die verklaarden vorig jaar hun DDMA uitgaven te verhogen. Bovendien denkt 68,6% dat in hun organisatie DDMA budgetten volgend jaar zullen toenemen. Dit is iets lager dan de 73,5% die vorig jaar hetzelfde heeft gezegd.

Er waren 215 Belgische deelnemers aan de studie.

°°° Over de “Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising”

Dit rapport werd geproduceerd en gepubliceerd door GDMA en Winterberry Group (www.winterberrygroup.com) en met de sponsoring van MediaMath (http://www.mediamath.com). De studie werd mogelijk gemaakt door de steun van de wereldwijde GDMA leden, waaronder: amdia (Argentinië), ADMA (Australië), BDMA (België), ABEMD (Brazilië), AMD (Chili), Adetem (Frankrijk), DDV (Duitsland), D + D Azië (Hong Kong), DIMSZ (Hongarije), IMAD (India), DMA Italia, DDMA (Nederland), Marketing Association (Nieuw-Zeeland), DMAS (Singapore), SWEDMA (Zweden), DMA (UK) en DMA (Verenigde Staten). Bevindingen van het rapport zijn gebaseerd op de resultaten van een online-enquête bij 2938 respondenten bestaaande uit marketers, adverteerders, dienstverleners, technologen en uitgevers van de 17 verenigingen. Het veldwerk werd verricht tussen juli en september 2015.

Over GDMA

GDMA (http://www.globaldma.com) is een organisatie die wereldwijde marketing verenigingen groepeert die de nadruk leggen op data driven marketing. Het bevordert initiatieven om wereldwijde marketing informatie trends, ideeën en expertise over data driven marketing in alle sectoren, disciplines en kanalen te verspreiden. Zevenentwintig marketing verenigingen zijn momenteel maken deel uit van GDMA. BDMA is een lid van GDMA.


Mediacontacten:
Ivan Vandermeersch
Secretary General
Email: ivan@bdma.be