linkedintwitter

Data’s first date in Cannes

Dit jaar breidde Cannes de Lions Innovations-prijscategorie uit met een nieuwe leeuwensoort: de Creative Data Lions. Logisch, wantdata laat de creatieve industrie toe om nieuwe en relevante ideeën uit te werken, nog straffere verhalen te vertellen en zo de band en interactie met het merk te verhogen.
De Creative Data Lions gaan naar campagnes die data als katalysator voor creativiteit inzetten. Met andere woorden: baanbrekende campagnes die aangestuurd worden door een slimme selectie, interpretatie, analyse en toepassing van data. Uit de bekroonde cases kan je 4 duidelijke trends van creatieve datatoepassingen afleiden.

4 opvallende trends

TREND01 DATA = SERVICE

Verwerk data tot een app die je klanten meerwaarde biedt.

MEXICAN RED CROSS SOS SMS

Het Mexicaanse Rode Kruis bouwde een SOS-database waarin burgers hun vitale medische info kunnen registreren. Dit laat hulpverleners toe die gegevens op te roepen via de gsm van het slachtoffer en zo doeltreffender levens te redden.

SOS SMS - Red Cross

http://thenextgag.com/category/creations/ Brand: Red Cross Agency: Grey, Mexico City (Mexico) Creative Director: Pepe Aguilar, Luis Guillen, Victor Figueroa, Felipe Spinola, Alethya Heras TheNextGag is an advertising blog updated daily and featuring the most creative ads in the world.

TREND02 DATA = TARGETING

Selecteer hot prospects in real-time uit sitebezoek, tweets en facebook-posts.

MERCEDES-BENZ CROSSWORD TARGETING

De Japanse Mercedes website trekt 8,5 miljoen bezoekers per jaar. Hoe filter je daar
doeltreffender de hot prospects uit? Mercedes traceerde welke zoekwoorden de geregistreerde hot prospects effectief gebruikten, berekende keyword-scores en bundelde die in 4,6 miljoen combinaties van telkens drie zoekwoorden. Die ‘crossword-targeting’ deed de CTR met 1.070% toenemen.

TREND03 DATA = MARKET RESEARCH

Distilleer trends en doelgroepen uit sociale media posts en webinteracties.

NETFLIX GIF CAMPAIGN

Netflix onderbouwde zijn lancering in Frankrijk met een grondige data-analyse van 2 jaar sociale mediaconversaties over home entertainment. De data- analisten werkten nauw samen met de strategische planners om de Franse mind-set, drijfveren en remmingen in
kaart te brengen en er de campagnes en aanbiedingen op af te stemmen.

Netflix - Data GIF campaign

For the launch of Netflix in France, Ogilvy & Mather Advertising Paris designs the first advertising campaign truly 'inspired by you'. The strategy, fully based on data science, enabled to create the first outdoor campaign answering French people's needs, desires and interests thanks to contextual GIFs.

TREND04 DATA = CONTENT CREATOR

Ga voor data-storytelling: dat is wat 12 van de 18 winnende dataleeuwen doen.

TRIPADVISOR HOTEL CUP

Tijdens de wereldbeker in Brazilië voorspelde TripAdvisor voor elk duel welk team ging
winnen, door de kwaliteiten te vergelijken van de hotels waar de spelers logeerden. Tijdens de match legden tweets de link tussen het spelverloop en de hotelbeoordelingen.
Zo demonstreerde TripAdvisor de doeltreffendheid van haar hotelbesprekingen. Bovendien bleken de voorspellingen ook nog eens 93% correct.