linkedintwitter

CRM als brug tussen marketing en sales

Zoals een spits in het voetbal heeft ook een verkoper voorzetten nodig om te scoren, en liever één goede dan 10 slechte. Een waslijst aan leads van lage kwaliteit opbellen is dan ook een tijdrovende klus waar niemand vrolijk van wordt. Gelukkig kan je als marketeer dat risico helpen verminderen. Met deze 3 eenvoudige CRM-integraties maak je vlot de brug tussen marketing en sales, verspil je minder tijd aan oninteressante leads, en haal je betere conversies met minimale inspanning.

Drie eenvoudige integraties

1. Web-to-Lead > CRM

Web-to-Lead-formulieren zijn ontzettend nuttig om de contactgegevens van leads automatisch op te slaan in je CRM.

Je hebt heel wat aanbieders, zoals Unbounce, Wufoo, Formstack en Jotform. Onderling verschillen ze licht van elkaar: de ene blinkt uit in A/B-testen en rapportering, de andere kan je meer personaliseren of biedt juist heel veel templates aan. Maar allemaal hebben ze hetzelfde doel, namelijk jou de mogelijkheid geven om aantrekkelijke formulieren op je website te plaatsen. Als je wat technische bagage hebt, kan je ook behoorlijk eenvoudig zelf zo'n formulier in elkaar knutselen.

Dat hoeven overigens niet per se contactformulieren te zijn. Ook online vragenlijsten of inschrijvingen voor een evenement behoren tot de mogelijkheden. Vult een lead zo'n formulier in, dan laat een eenvoudige koppeling zijn of haar contactgegevens netjes in je CRM overvloeien.

2. CRM > E-mailmarketingprogramma > CRM

Een formuliertje is natuurlijk snel ingevuld. Daarom ga je in de volgende stap een e-mailcampagne versturen. Daarmee kan je voorzichtig peilen of de leads die hun gegevens achterlieten daadwerkelijk interesse tonen in je bedrijf.

Gebruik een e-mailmarketingprogramma zoals MailChimp, Revue of Campaign Monitor om de leads een gerichte e-mail te sturen. Zorg ervoor dat de mail boeiende content bevat die aansluit bij wat jouw bedrijf te bieden heeft, bij voorkeur met de mogelijkheid om door te klikken naar bijvoorbeeld je website of een social media-pagina. Nog belangrijker is het onderwerp: dat moet duidelijk gelinkt zijn aan je bedrijf en in het oog springen. Tenslotte wil je dat potentiële kopers jouw e-mail zeker openen.

Eens de mail is verstuurd, toont je e-mailmarketingprogramma wie de e-mail opende en wie erop doorklikte. Over die leads weet je twee dingen:

  1. ze zijn bereid jou met hun gegevens te vertrouwen
  2. ze zijn geïnteresseerd in wat je te zeggen hebt

Qua engagement kan dat al tellen!

Voor deze leads kan je nu in je geïntegreerde CRM eenvoudig een segment aanmaken. Daarna kan je naar hartelust telefoontjes inplannen, voor jezelf of een ander. Maak je geen zorgen als dat er enorm veel zijn: de meeste CRM's laten je dezelfde actie op het hele segment uitvoeren. Het hele proces verloopt sowieso veel doelgerichter. Je werkt immers met oprecht geïnteresseerde leads. Dat scheelt alvast veel tijd en frustratie.
Dankzij de Web-to-Leads en e-mailcampagne werk je doelgericht met oprecht geïnteresseerde leads. Dat scheelt alvast veel tijd en frustratie.

3. LinkedIn > CRM

Vanzelfsprekend is interesse niet altijd genoeg om klant te worden. Een goede verkoper komt daar snel achter in een verkennend gesprek. Maar ook hier geldt: hoe meer je collega op voorhand weet, hoe beter. Nog voor ze de telefoon bij de hand nemen, kan je de salesmedewerker zijn data verrijken. Dat kan door financiële data op te vragen bij Trends Top, maar ook door je CRM aan LinkedIn te koppelen.

De vragen die zo'n koppeling beantwoordt, hoeven dan tijdens het gesprek niet meer gesteld te worden: hoe is deze contactpersoon bij ons terechtgekomen? Heeft hij of zij bij andere bedrijven gewerkt die klant zijn bij ons? Zijn er andere contactpersonen bij dit bedrijf die ik misschien kan contacteren? In wat voor sector zit dit bedrijf, en waar zullen ze dus naar op zoek zijn?

Zo krijg je dus een uitstekend beeld van welk vlees je in de kuip hebt. En nog een bijkomend voordeel: dankzij de dataverrijking van LinkedIn hoef je niet zoveel vragen te stellen in je Web-to-Leads-formulier!

Slimmer samenwerken met Teamleader

Een nauwe samenwerking tussen marketing en sales zorgt voor betere leads, hogere conversies en een vlotter verkoopproces. Dankzij zijn integraties is Teamleader daar geknipt voor. Maar er zijn veel manieren waarop moderne technologie de samenwerking binnen jouw bedrijf kan verbeteren.

Benieuwd? Probeer 14 dagen de gratis proefversie!