linkedintwitter

Content marketing 101

Je leest wel eens dat de klassieke marketing voorbijgestreefd is en dat alle heil vanaf nu bij content marketing moet worden gezocht. Maar wat houdt content marketing precies in? En is het inderdaad een allesomvattende oplossing?

Back to basics

Een van de belangrijkste denkfouten rond content marketing, is dat het een extra tool is bovenop je andere marketingactiviteiten. Maar content marketing is een strategie die je doelbewust moet kiezen en uitwerken. Kiezen voor content marketing doe je daarom aan het begin van je marketingproces, los van de kanalen die je wil gebruiken of de campagnes die je wil lanceren.

Het cruciale element binnen content marketing is -vanzelfsprekend - content. Maar in een wereld waar consumenten worden overspoeld door boodschappen, zijn zij op zoek naar relevante content. Dat betekent inhoud die een meerwaarde biedt, die aan hun vragen tegemoetkomt en bij voorkeur aangenaam is om te lezen. Dat zorgt er niet alleen voor dat je je exposure - en uiteindelijk je conversie - verhoogt, goede content wordt ook vaak gedeeld én zorgt voor hogere rankings bij Google.

Maar wat is relevante content? Het is in elk geval geen content over jouw bedrijf, product of dienst, maar informatie over wat jouw bedrijf, product of dienst kan betekenen voor de consument. Dit voorbeeld kan het een en ander verduidelijken:
. NIET: onze XCF48Y boormachine is de meest geavanceerde op de markt, maar
. WEL: als je veilig wil boren in tegels, hebben wij een perfecte oplossing voor jou.

Kiezen voor content marketing betekent voor de meeste bedrijven dan ook dat ze hun bestaande communicatie- en marketing dienen te herbekijken en te vertalen naar de relevantie voor (potentiële) klanten.

Eenmaal die oefening achter de rug is, wacht er nog een zware taak. Consumenten kiezen vandaag de dag immers zelf waar, wanneer en op welke device ze content willen raadplegen. Dat betekent dat je je relevante content moet optimaliseren voor elk kanaal. Dat kan een Facebookpost zijn, een blogpost, een artikel in je webshop, een gerichte e-mail of DM, een video en nog veel meer. Het is duidelijk dat een Facebookpost over de eerder vermelde boormachine er anders zal uitzien dan een beschrijving op de webshop of een video die toont hoe je veilig in tegels kan boren.

En neen, content marketing vervangt de klassieke marketing niet. Klassieke campagnes hebben immers nog steeds hun nut om je naambekendheid bij consumenten te vergroten. Maar als dat niet aangevuld wordt met een gedegen content marketingstrategie op je andere kanalen, wordt je campagne negen kansen op tien een eenzame toren in een woestijn waar niemand langskomt of blijft hangen...