linkedintwitter

Big data? Start small

De pragmatische aanpak van een kmo-ceo “Oei-oei-oei, big data!” Zeker voor kmo-ers is de term intimiderend: te groot, te duur, te complex, te lange termijn, te onzeker in terugverdieneffect. dmix sprak met Yves Moens, de ceo van Unigro. Deze kmo verkoopt een breed assortiment artikelen voor wooninrichting en vrije tijd via cataloog (55%) en e-commerce (45%).
Met haar USP ‘consumentenkrediet’ richt Unigro zich op een doelgroep met een bescheiden familiebudget zoals starters en mensen na echtscheiding. Unigro maakt deel uit van de Duitse Otto Group, na Amazon de tweede grootste wereldspeler in e-commerce. Zelf werkt het op kmo-formaat met zo’n 200 medewerkers. Yves Moens vertelt ons niet alleen hoe ze tewerk gaan bij Unigro, hij diept uit zijn jarenlange ervaring met datamining bijzonder praktisch kmo-advies voor ons op.

10 jaar datamining: laag per laag

Yves Moens en zijn team hebben in tien jaar tijd vijf aparte projecten op stapel gezet. Ze plukten eerst het ‘laaghangende fruit’ en mikken met elk project hoger.

Kredietscoring

80% van de Unigro-omzet is verkoop op krediet. Verantwoord krediet beschermt zowel de klant als de onderneming. Een bijzonder efficiënt scoringsmodel maakt dit mogelijk.

Targeting

Unigro maakt de grote helft van haar omzet nog altijd via papieren catalogi. Vroeger bepaalde een simpele segmentering van heavy, medium en light users hoeveel catalogen je kreeg. Een nieuw scoringsmodel met o.a. gedragsdata verscherpt de targeting. Zo wordt met 10% minder catalogi dezelfde omzet gerealiseerd. Een grote besparing.

Forecasting van verkoop en voorraad

Het veilige midden vinden tussen stockbreuk en overtallige voorraad laat toe om stevig in de kosten te snijden. Daarom bouwt Unigro een voorspellend model om toekomstige verkopen in te schatten.

Efficiëntere recuperatie bij wanbetalers

Rappelprocedures en telefonische aanmaningen zijn arbeidsintensieve processen. Een voorspellend model moet de interne ploeg helpen de efficiëntie te verhogen. Het zal die klanten met het meeste potentieel selecteren, en signaleren hoe en wanneer die het beste worden benaderd.

Alarmbel klantentevredenheid

Dit is het recentste en meest vooruitstrevende project. Door attitudedata (de jaarlijkse enquête) te koppelen aan de historiek van effectief klantengedrag wil Unigro de cruciale factoren van klantentevredenheid bovenspitten. Hiermee zal het een voorspellend model van de klantentevredenheidsevolutie ontwikkelen. Dit moet toelaten om proactief actie te ondernemen om de klant te behouden.
Laat je niet bang maken door de ‘Big’ in big data. Begin eraan samen met een deskundige data-intelligence partner. Focus op een project met snel ROI-effect. Succesverhalen zorgen dat je telkens verder durft gaan.
YVES MOENS

5 hints voor een voeten-op-de-grond kmo-aanpak

1. Leg een directe link met de drie kerntaken van je bedrijf

Big data zijn maar relevant voor zover ze je topprioriteiten helpen realiseren: omzet en klantentevredenheid verhogen, kosten doen dalen. Datamining moet zorgen voor:
  • meer relevantie: het juiste aanbod op het juiste moment,
  • hogere efficiëntie: de logistiek verbeteren, automatisatie mogelijk maken,
  • beter anticiperen: klantenverloop en wanbetalingen voorkomen.


2. Start klein en mik op snelle rentabiliteit

Laat je niet intimideren. Pak het pragmatisch aan. Ga voor een quick win. Kies projecten die op korte termijn ROI opleveren. Die succesverhalen geven je het vertrouwen om stap voor stap het maximum uit je data te halen.

3. Ga in zee met een expert voor de lange termijn

Unigro werkt al 10 jaar met dezelfde data intelligence partner: Python Predictions. Werken met eenzelfde partner op langere termijn laat je toe een parcours uit te zetten met iemand die je business kent en meedenkt.

4. Analytische medewerkers

Voor een kmo is een eigen customer intelligence afdeling te hoog gegrepen. Het is wel handig analytische medewerkers in je team te hebben. Die zijn evenwel schaars en gegeerd. Er is veel verloop.

5. Kom uit je hok

Stuur jezelf en je medewerkers geregeld op dataseminars of -cursus. Zo ontdek je nieuwe mogelijkheden. Het is ook een buitenkans om contacten te leggen en vacatures in te vullen.