linkedintwitter

Beter scoren met je e-mail?

Zowat elke newsletter die je vandaag uitstuurt of ontvangt, bevat beelden. Maar hoe beslis je welk beeld te gebruiken? Een eye tracking-onderzoek brengt je de nodige antwoorden!
Uit het ‘Eye tracking- en kwalitatief onderzoek naar e-mail nieuwsbrieven’ van onze Nederlandse zustervereniging DDMA, blijkt duidelijk dat visuals in je newsletter belangrijk zijn, maar dat niet alle beelden even goede resultaten behalen. Wil je als (direct) marketeer een positieve beleving creëren, dan is het cruciaal je beelden bewust te kiezen. Deze tips helpen je alvast verder.

TIP 1: zorg voor een match tussen beeld en tekst

Een beeld van een fiets naast een tekst over winterbanden voor de wagen? Een duidelijker voorbeeld van de manier waarop een beeld helemaal niet aansluit op de tekst, is moeilijk te bedenken. Denk dus goed na wat de key message van je tekst is en zoek een beeld dat hier perfect op aansluit.

TIP 2: kies voor glimlachende mensen

Het onderzoek toont ook aan dat mensen in deze volgorde naar elementen uit een foto kijken:

  1. Ogen
  2. Glimlach
  3. Gezicht/portret
  4. Compleet figuur
  5. Voorwerpen

Kiezen voor een vriendelijk en glimlachend gezicht werkt dus beter dan een afbeelding te gebruiken van het product dat je wil verkopen.

TIP 3: hou rekening met de kijkrichting

Iets waar je misschien niet meteen aan denkt, maar als de persoon op de foto in de richting van de tekst kijkt, dan wordt die tekst ook echt meer gelezen.

Meer weten?

Extra details over de bevindingen van het onderzoek én leuke voorbeelden, kan je hier vinden. Onderaan deze pagina vind je ook een link naar het volledige rapport.