linkedintwitter

België op weg naar de top in e-commerce

België springt naar de 9e plaats in de top 30 van e-commercelanden. Dat is niet voor niks, licht ATKearney, de opdrachtgever van het onderzoek, toe. Voor de komende jaren voorspellen ze een groei van maar liefst 25 procent per jaar voor ons landje. Vooral de nieuwe aanpak van de lokale online supermarkten draagt bij tot het positieve resultaat.
Waar we ons in de dmix 24 nog de vraag stelden waarom België op dat moment achteraan hinkte op het vlak van e-commerce binnen Europa, zijn we duidelijk aan een stevige inhaalbeweging bezig. Meer nog, we zijn de sterkste stijger in de top 30 van de e-commercelanden die door ATKearny werden onderzocht. Dat brengt ons op nummer 9 van de lijst, maar liefst vier plaatsen voor Nederland!

Enorm groeipotentieel

The 2015 Global Retail E-Commerce Index van ATKearny, een ranglijst die het groeipotentieel van dertig e-commerce landen weergeeft, verklaart de sterkte van ons land vanuit drie belangrijke factoren:
  • Een solide e-commerce infrastructuur;
  • Een groeiend aantal mensen koopt online (op dit moment de helft van de Belgen);
  • Een gefragmenteerd competitief landschap.
ATKearny voorspelt daarnaast een groeipotentieel van 25 procent per jaar voor België, en dat zeker nog tot 2020. Die groei zou dan vooral zitten bij e-shops die kleding, elektronica en voeding verkopen.

Voedingswinkels zorgen voor een extra boost

De meeste Belgische retailers zijn relatief laat op de e-commercetrein gesprongen, waardoor elektronica en kledij - voorlopig - nog vaak op buitenlandse sites worden aangekocht. Denk bijvoorbeeld aan 3Suisses, bol.com en Pixmania. Maar wat ATKearney opvalt, is dat de Belgische voedingswinkels kiezen voor een nieuwe aanpak en zo e-commerce in België een extra boost geven.

Zo pakt Carrefour uit met een 'click-and-collect'-formule die voor extra convenience voor de klanten zorgt. Ook Albert Heijn België is volop bezig met deze formule. Het aanbod op de 'Collect & Go' van Colruyt breidt almaar verder uit en Delhaize ziet een groei van 48 procent in de online verkopen na zwaar geïnvesteerd te hebben in haar e-commerceplatform.

Klik hier als je het volledige rapport van ATKearney wil lezen.

Vier belangrijke uitdagingen

Deze cijfers stemmen natuurlijk tot tevredenheid. En toch blijft er volgens ons nog steeds voldoende groeipotentieel om ook jouw bedrijf op de e-commercekaart te zetten en meer te halen uit de online verkoop van je producten en diensten. Om dat te kunnen bereiken, zijn er vier belangrijke elementen waar je rekening mee moet houden:
  1. Maak het je klant zo eenvoudig mogelijk;
  2. Denk vanuit het 'solomo'-principe - sociaal, mobiel en lokaal;
  3. Schakel (big) data slim in;
  4. Ontdek de 'unserved audience'.