linkedintwitter

Beacons: wat, waarom & hoe

In de tsunami van informatie, boodschappen en aanbiedingen die ons vandaag de dag overspoelt, is het als brand niet altijd even eenvoudig de aandacht te trekken, laat staan consumenten tot actie aan te zetten. Een mogelijke oplossing zijn de zgn. Bluetooth Low Energy (BLE) ‘beacons’, een budgetvriendelijke oplossing die relevante en doelgerichte boodschappen kan sturen naar een mobiel toestel vlakbij.
Beacons, ook bekend als ‘proximity beacons’ staken in 2013 de kop op toen Apple de iBeacon-technologie voor het eerst introduceerde. Daarna heeft het een tijdje geduurd, maar ondertussen zien steeds meer marketeers heil in het gebruik van beacons om hun verkoopcijfers te boosten (vooral in de Verenigde Staten volgens deze post van Business Insider). We waren dan ook nieuwsgierig en gingen op onderzoek uit: wat zijn beacons, wat kan je ermee bereiken en waarmee moet je rekening houden?

Wat = een band tussen de fysieke en digitale wereld

Eigenlijk is een beacon niet meer dan een klein stukje hardware (+/- 3cm x 5cm x 2cm)
dat je om het even waar kan ophangen en dat signalen uitstuurt binnen een straal van ongeveer dertig meter. Beacons worden trouwens vaak vergeleken met vuurtorens omdat ze enkel signalen uitsturen als je in de buurt bent en zelf geen enkele data opslaan.

Met de beacon kan je een bericht sturen naar een persoon die vlakbij is, op voorwaarde dat die jouw app op zijn mobiel toestel heeft geïnstalleerd. Ontdekt de beacon zo’n mobiel toestel in de buurt, dan wordt er een berichtje verstuurd naar dat toestel. Bijvoorbeeld om, als je voorbij een winkel komt, je een aanbod te tonen waardoor je met plezier de winkel binnenstapt. Eenmaal binnen, kan je verder berichten ontvangen die helemaal op jouw maat zijn gemaakt. Want de beacon noteert onder andere in welke rayon je blijft hangen en kan daar handig op inspelen. Sta je bijvoorbeeld al een tijdje in de wijnafdeling te twijfelen welke wijn je wil kopen, dan kan de beacon jou een berichtje sturen met enkele vragen om zo tips door te geven over het soort wijn dat je zoekt. Of je kan een aanbieding als ‘Wijn XX: drie kopen, één gratis’ of ‘Koop wijn yy en je krijgt een gratis kurkentrekker’ ontvangen.

Alhoewel de voordelen vooral voor retail in het oog springen, zijn er nog andere mogelijkheden. Zo kunnen musea de beacon-technologie gebruiken om bij elk kunstwerk de juiste info te leveren. De beacon kan ook dienen als hotelsleutel (als je in de buurt bent, gaat de deur automatisch open) en wordt in de Londense metro zelfs gebruikt om blinden te begeleiden.

Waarom = relevant en persoonlijk

Zoals bovenstaand voorbeeld duidelijk maakt, laat de beacon toe doelgerichte boodschappen te sturen. De technologie geeft fysieke winkels dezelfde mogelijkheid om te targeten en te personaliseren als een online winkel kan. Bovendien toont een studie van Beintoo aan dat marketingboodschappen via beacons meer geopend worden dan andere commerciële boodschappen op een mobiel toestel. Maar liefst 53 % van de push-notifications van de beacon worden meteen gelezen tegenover 14 % voor de ‘standaard’ push notifications. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat de boodschap daar en dan écht relevant is voor de consument.

Je kan beacons trouwens ook inzetten om je loyalty-programma te versterken. Zo stimuleert Sephora hun loyalty-programma ‘Beauty Insider’ met een beacon-enabled app. Naast algemene berichten, stuurt de beacon ook nog andere boodschappen, afhankelijk van de plaats waar je je in de winkel bevindt. Vlakbij de ‘Beauty Studio’ krijg je bijvoorbeeld een bericht over een gratis mini make-over, terwijl je bij het wachten aan de kassa een overzicht krijgt van je loyalty-punten die je eventueel kan gebruiken voor een korting.

Beacons laten je op die manier dus niet alleen toe om je customer engagement te verhogen, maar ook je sales een boost te geven en je loyalty nieuw leven in te blazen.

Hoe = hou rekening met privacy

Met de beacons en de bijbehorende mobiele app weet je als brand waar één van jouw klanten zich bevindt. Maar locatiegegevens zijn onderdeel van de persoonsgegevens en vereisen dan ook de nodige omzichtigheid om de regels rond privacy niet te overtreden. Concreet dien je rekening te houden met volgende elementen:

Verkrijg expliciete toestemming

Om de locatiegegevens via de app te mogen verwerken, heb je een aparte en ondubbelzinnige toestemming nodig. Die toestemming moet trouwens te allen tijde makkelijk door de consument ingetrokken kunnen worden, bij voorkeur door een knop binnen de app.

Communiceer duidelijk

Transparantie is hierbij het sleutelwoord. Geef de gebruiker een volledig en duidelijk overzicht van hetgeen je met zijn data wil aanvangen, zodat die precies weet:

· Welke persoonsgegevens worden verwerkt?
· Waarvoor worden deze data gebruikt?
· Met wie worden deze data gedeeld?
· Hoe lang worden mijn gegevens bewaard?

Ideaal is dat je deze info binnen de app beschikbaar maakt, maar ook in het privacy statement van je website kan je best plaats maken om deze informatie mee op te nemen.

Maak duidelijke afspraken

Als je beacons inzet, werk je meestal samen met andere partijen zoals een digitaal agentschap en de aanbieder van de beacons. Om de verantwoordelijkheden tussen deze partijen duidelijk af te bakenen, moet je deze vragen stellen om duidelijke afspraken te maken:

· Met welk doel worden de data verwerkt?
· Welk soort data wordt verwerkt?
· Wie kan de gegevens gebruiken (hou rekening met mogelijke andere 3rd parties)?
· Hoe worden de data beschermd?
· Hoe ga je de data na afloop van de campagne vernietigen?


TIP: BDMA-leden die graag meer willen weten over de regels rond privacy bij het gebruik van beacons kunnen altijd contact opnemen om concrete vragen te stellen. Ben je nog geen lid van de BDMA? Ontdek dan de voordelen die het lidmaatschap bij de BDMA je biedt.