linkedintwitter

4 praktische tips om de doeltreffendheid van uw campagnes te boosten

Benut u het potentieel van uw campagnes ten volle? Ontdek het aan de hand van deze tips van twee experts in relationele marketing en haal meer uit uw eigen campagnes.

Tip 1: zorg voor een duidelijke briefing

Het is van cruciaal belang dat het product of de dienst die u in de kijker zet duidelijk omlijnd is. Hetzelfde geldt trouwens voor de markt waarop het product of de dienst zich positioneert, de doelstellingen van de campagne, het doelpubliek en de boodschap. Pas dan kunnen twee andere gevoelige punten geanalyseerd worden:
1/ onzekerheden waarvan u de impact wilt testen, zoals uw CTA’s, uw tone of voice, het personaliseringsniveau, …
2/ de KPI’s die u helpen de juiste trackingtools te kiezen.

Onthoud dat analyse bij het opstellen van het direct marketingplan de adverteerder naar het doelpubliek leidt en naar het aanbod dat het best aanleunt bij zijn doelstellingen. Dankzij simulaties biedt deze benadering een duidelijk zicht op de impact van bepaalde keuzes en op de relevantie van het geïnvesteerde budget ten opzichte van de vastgelegde doelstellingen.

Tip 2: trek lessen uit de pilootfase

Om overhaaste en subjectieve beslissingen te vermijden, is het belangrijk om uw campagnes vooraf te testen. Dankzij deze pilootfase kunt u strategische keuzes maken op basis van concrete resultaten. Zo worden belangrijke aspecten zoals de reactie van het doelpubliek op uw boodschap, uw CTA’s, uw aanbod, … grondig bestudeerd. Alle elementen kunnen tegelijk in een of meer campagnes getest worden: de database, het gekozen doelpubliek, het kanaal, de tone of voice, de periodiciteit, de boodschap, het aanbod, de CTA, de frequentie en het personaliseringsniveau.

Tip 3: analyseer uw resultaten na elke campagne

Campagnes 1-to-1 analyseren en doeltreffender maken, betekent ook dat u de consument beter gaat begrijpen, waardoor u kunt anticiperen op de reactie van elke typologie op de aangehaalde argumenten. Deze grondige kennis helpt u niet alleen om uw relationele marketingcampagnes te optimaliseren, maar boost ook de doeltreffendheid van uw massacommunicatiecampagnes. U kiest immers het vaakst vertegenwoordigde segment en de meest treffende boodschap.

In de complexe omgeving van het klantenparcours is het uiterst moeilijk om er bijvoorbeeld achter te komen wie er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat Sofie die bordeaux zonnebril van Gucci gekocht heeft. Kruiste ze op een zonnige dag een reclamebord? Of heeft Google haar naar uw website geleid? Komt het misschien door de banner die Sofie op Facebook gezien heeft? Of was het toch die e-mail met een kortingsactie die haar overtuigd heeft? Hoe kunnen bedrijven exact nagaan welk marketingkanaal tot de verkoop heeft geleid? Dankzij marketingattributie! Doorgedreven analyses tonen aan in welke mate de verschillende marketingkanalen een invloed hebben op de klantenervaring en dus de opbrengst van het bedrijf stimuleren. Zo krijgt u eindelijk het antwoord op de eeuwige vraag: welk kanaal werkt het best (of helemaal niet)?

Tip 4: optimaliseer voortdurend

Wie steeds meer digitaal actief is – zoals de huidige consument – laat digitale sporen na. Concreet: big data bieden een antwoord op de vraag naar snelheid, prestaties en analyse van heterogene gegevensvolumes. Dit nieuwe model kan een breuk betekenen met het traditionele beheer van de klanteninformatie. Voor de marketingdirecties vormen big data een fantastisch onderzoeksterrein dat het concept van ‘levend’ panel concreet vorm geeft. Een concept dat voortdurend verandert en waaraan bedrijven zich voortdurend moeten aanpassen, zelfs als dit een radicale transformatie vereist van de economische modellen van het bedrijf.

Geschreven door:

· Laetitia Dangoisse
Directrice van de afdeling Strategie One binnen de groep Strategie Agency
Laetitia is gespecialiseerd in CRM-strategieën. Samen met haar team begeleidt ze merken van de strategische brainstorming tot de operationele implementatie om zo voortdurend in dialoog te treden met het doelpubliek.

· Frédéric Thys
Analytisch consultant bij SAS
Als specialist gegevensanalyse helpt Frédéric bedrijven om grote gegevensvolumes te vertalen naar een duidelijke visie op hun activiteiten.